Ponad 13 tys. osób podpisało petycję w sprawie przywrócenia do pracy Tracey Scholes - jednej z pierwszych kobiet w Manchesterze pracujących jako kierowca autobusu. 57-latka została zwolniona, gdyż jest za niska. Jej historię opisuje dziennik "The Guardian".
57-letnia Scholes pod koniec zeszłego roku straciła pracę po 34 latach. Okazało się wtedy, że w nowym modelu autobusu wprowadzonym do użytku na jej trasie jej 152 cm wzrostu nie wystarczają, by odchylając się do tyłu i patrząc w lusterko wsteczne, mogła dosięgnąć pedałów.,
Po zgłoszeniu tych obaw pracodawcy, firmie Go North West, 57-latka została początkowo zawieszona. Następnie kobietę zwolniono z 12-tygodniowym okresem wypowiedzenia.
Scholes powiedziała, że dzięki wsparciu związku zawodowego Unite, firma zaoferowała jej możliwość jeżdżenia na innych trasach autobusami, które jest w stanie prowadzić. Miałaby to jednak robić w mniejszym wymiarze godzin i za niższe wynagrodzenie.
We wtorek 57-latkę czeka ostateczne odwołanie od decyzji o zwolnieniu.
W rozmowie z "Guardianem" opisuje ona przeszkody, jakie musiała przez lata pokonywać, aby móc pracować jako kierowca - podczas pierwszej rozmowy kwalifikacyjnej poinformowano ją, że w zajezdni nie ma toalet dla kobiet i zapytano, jak poradzi sobie z "brzydkimi słowami" używanymi przez innych kierowców. Musiała znaleźć rozwiązania dla fizycznych wyzwań związanych z pracą w ciąży, a także radzić sobie z molestowaniem seksualnym.
Znosiła to wszystko nie skarżąc się kierownictwu, ponieważ chciała "utorować drogę dla kobiet, aby mogły przyjść i prowadzić autobusy", jednak teraz przyznaje, że decyzja firmy o zwolnieniu jej z powodu zbyt niskiego wzrostu, złamała jej serce. Z drugiej strony, wsparcie od kolegów z pracy i od ponad 13 tys. osób, które podpisały petycje w jej sprawie, jest budujące.
Rzecznik Go North West powiedział, że Scholes była cenionym członkiem zespołu i dostała liczne propozycje, ale zostały one odrzucone.
Firma zapewniła również, że pracuje nad poprawą zwiększenia liczby kobiet na wszystkich poziomach, ze szczególnym naciskiem na stanowiska kierowców. Jej celem jest podniesienie do 2025 roku liczby kobiet-kierowców autobusów z 11 proc. do 20 proc.