Czytelnictwo i oglądalność niemal wszystkich mediów w USA znacznie spadły w tym roku po odejściu z Białego Domu Donalda Trumpa - wynika z analizy portalu Axios. Największy spadek odnotowały media o profilu prawicowym.
Cytowane przez portal dane pokazują, że odejście Trumpa ze stanowiska prezydenta najbardziej dotknęło skrajnie ideologiczne media, które opierają się głównie kontrowersjach.
Zgromadzone przez ośrodek Comscore statystyki wejść na strony i aplikacje mediów prawicowych takich jak Newsmax i portal The Federalist spadły średnio o 44 proc. w pierwszych czterech miesiącach rządów Joe Bidena w porównaniu do ostatnich miesięcy prezydentury Trumpa. W przypadku najbardziej wpływowego konserwatywnego medium - telewizji Fox News, spadek wyniósł 22 proc.
Tymczasem najbardziej lewicowe ośrodki takie jak Raw Story i Mother Jones zaliczyły łącznie spadek o 27 procent.
Relatywnie najmniej straciły natomiast największe media głównego nurtu. Statystyki wejść na strony "New York Timesa", "Wall Street Journal" i agencji Reutera spadły średnio o 18 proc.
Na pogarszające się wyniki czytelnictwa mediów wskazywał w sobotę podczas swojego pierwszego powyborczego wiecu były prezydent Trump, odnotowując liczną obecność dziennikarzy. Zobaczcie, ile ich tu jest. Nienawidzą mnie, ale tęsknią. Tęskniliście za mną? Tęsknili! Ich wyniki idą w diabły - mówił.
Jak zauważył w rozmowie z Axios prof. Rodney Benson, medioznawca z Uniwersytetu Nowojorskiego, dynamika zmian przeczy dotychczasowym trendom, kiedy na zmianie władzy najbardziej korzystały media opozycyjne wobec nowego prezydenta. Tym razem jest inaczej. Według Bensona, może to mieć związek z wydaleniem Trumpa z największych mediów społecznościowych oraz mniejszą liczbą kontrowersji generowanych przez nową administrację.
Podane statystyki nie stanowią jednak pełnego obrazu zmian na rynku medialnym. Mimo spadku ruchu w internecie dla większości portali, szybko rozwijają się radiowe słuchowiska i podcasty prawicowych publicystów.