Agencja Uzbrojenia zawarła umowę z koncernem Airbus na modernizację wszystkich 16 wykorzystywanych w Wojsku Polskim samolotów transportowych C-295M CASA. Koszt umowy to 102,7 mln euro. "Modernizujemy sprzęt, który się sprawdził" - podkreślił wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz.

Prace modernizacyjne mają trwać od 2025 do 2033 roku, ich celem jest m.in. wyposażenie samolotów w nowoczesną awionikę oraz łączność.

Podpisanie umowy odbyło się w warszawskiej siedzibie firmy Airbus Defence and Space. Jej dyrektor zarządzający Michael Schoellhorn podkreślił, że jest ona efektem ponad rocznych negocjacji, które przebiegały - jak mówił - "w bardzo pozytywnym duchu". Kontrakt ten jest dowodem na bliską współpracę i zaufanie, które Polska i Airbus zbudowały na przestrzeni lat - powiedział podczas uroczystości.

Szef MON podkreślił, że samoloty CASA sprawdziły się podczas dotychczasowej, 21-letniej służby w Wojsku Polskim, w tym podczas najtrudniejszych misji w Iraku i Afganistanie. Jak przypomniał, samoloty te wykorzystywane są m.in. do obsługi wszystkich polskich zagranicznych kontyngentów, a także w misjach niesienia pomocy humanitarnej czy ewakuacji zagrożonych regionów.

Umowa przewiduje wykonanie prac modernizacyjnych wszystkich 16 wykorzystywanych w polskich Siłach Powietrznych samolotów transportowych C-295M CASA, będących na wyposażeniu 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Balicach.

Kosiniak-Kamysz zauważył, że jednym z ważnych zadań, które krakowska baza wykonuje za pomocą samolotów CASA, jest "akcja ratowania życia i zdrowia ludzi". Akcja dla polskiej transplantologii - czyli transport narządów do przeszczepu, które muszą być dostarczone natychmiast - podkreślił.

Wskazywał, że modernizacja i transformacja polskich sił zbrojnych to z jednej strony zakupy nowego sprzętu, ale także "modernizacja tego sprzętu, który się sprawdził". Zakup samolotów CASA odbywał się na przestrzeni kilkunastu lat. Są wersje, które są troszkę starsze i nowocześniejsze. Chcemy, żeby one wszystkie był na najwyższym poziomie - zaznaczył szef MON.

Dyrektor zarządzający Airbus wskazywał, nawiązując do rosyjskiej inwazji na Ukrainę, że współpraca jaką Polska i Airbus zbudowały na przestrzeni lat jest w dzisiejszych czasach potrzebna bardziej niż kiedykolwiek. Schoellhorn ocenił, że Polska zrozumiała zmieniającą się rzeczywistość dużo szybciej niż inne kraje europejskie, a przede wszystkim - jak mówił - zareagowała na nią dużo bardziej adekwatnie. 

C-295M CASA to średniej wielkości samolot transportowy, którego konstrukcja oparta jest na wcześniejszym modelu, CASA CN-235, jednak ze zwiększonym zasięgiem i maksymalną masą przenoszonego ładunku. Polska była pierwszym klientem eksportowym na C-295M.