"To nie jest czas na rozszerzanie sieci płatnych dróg w Polsce"- apelują przewoźnicy do Ministerstwa Infrastruktury. Chcą w ten sposób zmienić plany resortu. Zgodnie z projektem najnowszego rozporządzenia, opłaty od ciężarówek i autobusów będą pobierane na kolejnych tysiąc sześciuset kilometrach autostrad i dróg ekspresowych. Ta zmiana ma wejść w życie jesienią.

Obecnie mamy skok inflacyjny związany z uwolnieniem cen energii. Jeżeli nałożymy na to wzrost cen transportu, przełoży się to na wzrost cen w sklepach. Czy to jest dobry czas na uruchomienie takiej zmiany? Wydaje się, że nie - podkreśla w rozmowie z RMF FM prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński.

Resort infrastruktury uzasadnia tę zmianę tym, że chce wzmocnić transport towarów koleją. I dodaje, że sieć płatnych dróg dla autobusów i ciężarówek nie była rozszerzana od siedmiu lat, czyli od 2017 roku.

Przewoźnicy z kolei podkreślają, że wiedzą, że ta zmiana nadejdzie, jednak proszą o odroczenie tego terminu o 12 miesięcy.

Konsultując projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej, Transport i Logistyka Polska zwróciła się do Ministra Infrastruktury p. Dariusza Klimczaka o odroczenie planowanego rozszerzenia sieci dróg płatnych o co najmniej 12 miesięcy. Zgodnie z ww. projektem sieć dróg płatnych w Polsce miałaby zostać powiększona aż o 44% w stosunku do obecnej. Rozszerzenie sieci dróg płatnych w planowanym terminie, tj. już za 2,5 miesiąca, pogorszy fatalną sytuację przewoźników. Ponadto wzrost kosztów transportu stanowić będzie dodatkowy impuls inflacyjny, przekładając się także na wyższe koszty dla polskiej gospodarki narodowej, na obniżenie jej konkurencyjności oraz na zmniejszenie realnego popytu na rynku wewnętrznym - czytamy w stanowisku Związku Transport i Logistyka Polska złożonym w ramach konsultacji społecznych.

Czas największego od 25 lat kryzysu na rynku przewozów drogowych nie jest dobrym momentem na zwiększanie kosztów transportu - uważa Maciej Wroński. Jeśli resort infrastruktury chce wspomóc branżę, co wielokrotnie deklarowali jego przedstawiciele, to jednym z elementów wsparcia powinna być czasowa rezygnacja z planów rozszerzenia sieci dróg objętych opłatami za przejazd, do czasu ustabilizowania się sytuacji rynkowej w sektorze TSL, a także do czasu zmniejszenia tempa wzrostu inflacji w Polsce - dodaje.

Rozszerzenie sieci płatnych dróg ma objąć następujące odcinki:

1) autostrada A1 na odcinku węzeł Piotrków Trybunalski Południe - węzeł Pyrzowice;

2) autostrada A2 na odcinku węzeł Lubelska - Choszczówka Dębska (skrzyżowanie z drogą gminną nr 220207W);

3) drogę ekspresową S1 na odcinku Milówka (połączenie z drogą krajową nr 1) - Zwardoń

4) drogę ekspresową S2 na odcinku węzeł Puławska - węzeł Lubelska;

5) drogę ekspresową S3 na odcinkach:

a) węzeł Parłówko - węzeł Miękowo,

b) węzeł Skwierzyna Południe - węzeł Międzyrzecz Południe,

c) węzeł Nowa Sól Zachód - węzeł Bolków;

6) drogę ekspresową S5 na odcinkach:

a) węzeł Bydgoszcz Północ - węzeł Gniezno Południe,

b) węzeł Poznań Zachód - węzeł Rydzyna,

c) węzeł Korzeńsko - węzeł Wrocław Północ;

7) drogę ekspresową S6 na odcinkach:

a) węzeł Goleniów Północ - węzeł Nowogard Zachód,

b) węzeł Nowogard Wschód - węzeł Koszalin Wschód,

c) węzeł Bożepole Wielkie - węzeł Gdynia Wielki Kack;

8) drogę ekspresową S7 na odcinkach:

a) węzeł Żuławy Zachód - węzeł Elbląg Zachód,

b) węzeł Miłomłyn Południe - węzeł Olsztynek Zachód,

c) węzeł Rączki - węzeł Płońsk Północ,

d) węzeł Tarczyn Południe - węzeł Głuchów,

e) węzeł Radom Północ - węzeł Skarżysko-Kamienna Południe,

f) węzeł Kielce Południe - węzeł Jędrzejów Północ,

g) węzeł Jędrzejów Wschód - węzeł Wodzisław,

h) węzeł Kraków Nowa Huta - węzeł Kraków Przewóz,

i) Lubień (dawne połączenie z drogą krajową nr 7) - węzeł Zabornia;

9) drogę ekspresową S8 na odcinkach:

a) węzeł Radziejowice - węzeł Paszków,

b) węzeł Marki - węzeł Radzymin Południe,

c) węzeł Wyszków Północ - węzeł Brok,

d) węzeł Podborze - węzeł Zambrów Zachód,

e) węzeł Mężenin - węzeł Jeżewo.

10) drogę ekspresową S10 na odcinku węzeł Wałcz Zachód - węzeł Witankowo;

11) drogę ekspresową S11 na odcinkach:

a) Szczecinek (połączenie z drogą krajową nr 11) - Omulna (połączenie z drogą krajową nr 11),

b) węzeł Mieszków - węzeł Jarocin,

c) węzeł Ostrów Wielkopolski Północ - Strugi (połączenie z drogą krajową nr 11),

d) Krążkowy (połączenie z drogą krajową nr 11) - węzeł Baranów;

12) drogę ekspresową S12 na odcinku węzeł Puławy Zachód - węzeł Kurów Zachód;

13) drogę ekspresową S16 na odcinku węzeł Olsztyn Południe - węzeł Olsztyn Wschód;

14) drogę ekspresową S17 na odcinkach:

a) węzeł Lubelska - Michałówka (dawne skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1319W),

b) węzeł Garwolin Południe - węzeł Kurów Zachód;

15) drogę ekspresową S19 na odcinkach:

a) węzeł Lublin Węglin - Stobierna (dawne połączenie z drogą krajową nr 19),

b) węzeł Świlcza - węzeł Rzeszów Południe;

16) drogę ekspresową S51 na odcinku węzeł Olsztynek Zachód - węzeł Olsztyn Południe;

17) drogę ekspresową S61 na odcinkach:

a) węzeł Śniadowo - węzeł Łomża Południe,

b) węzeł Kolno - węzeł Ełk Południe,

c) węzeł Kalinowo - węzeł Raczki,

d) węzeł Suwałki Południe - węzeł Suwałki Północ;


Opracowanie: