Tworzenie wirtualnej rzeczywistości, podstawy montażu wideo w 3D, a także nauka pracy zespołowej czy zasad bezpiecznego korzystania z internetu. To tylko niektóre z celów programu Mądrzy Cyfrowi, który pilotażowo ruszył w 35 szkołach w Polsce. Zajęcia to połączenie korzystania z nowoczesnych technologii z kultywowaniem uniwersalnych wartości.
Program Mądrzy Cyfrowi wychodzi naprzeciw wyzwaniom kształcenia młodzieży - w dobie robotów, informatyzacji i sztucznej inteligencji - na ludzi pełnowymiarowych w sensie emocjonalnym, umysłowym i duchowym. To pierwszy w kraju program dla nastolatków, który ma na celu kształtowanie odpowiedzialnych i empatycznych postaw społecznych przy jednoczesnym rozwijaniu umiejętności cyfrowych. Projekt realizowany jest przez Fundację "ABCXXI-Cała Polska czyta dzieciom" przy wsparciu Google.org, charytatywnego oddziału Google. Mądrzy Cyfrowi są pierwszym programem wspartym przez Google.org w Polsce.
Do pilotażu zgłosiło się 35 szkół podstawowych z całej Polski. W czasie wakacji w ramach tygodniowych zajęć zorganizowanych na terenie szkół lub bibliotek, uczniowie klas 6 i 7 - poprzez literaturę, dyskusję i ćwiczenia - odkrywali istotę, rolę i sposoby praktykowania uniwersalnych wartości, a także poznawali nowe narzędzia cyfrowe, które będą mogli wykorzystać przy realizacji wybranych przez siebie projektów społecznych. Nauczyciele i bibliotekarze prowadzący zajęcia z uczniami, uczestniczyli w wykładach i warsztatach na konferencji inaugurującej projekt Mądrzy Cyfrowi w Warszawie, a w lipcu brali udział w specjalnie opracowanych kursach on-line nt. wartości i nowych technologii.
Projekt służyć ma przyswajaniu przez młodych ludzi uniwersalnych zasad społecznych i wartości moralnych takich jak szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, mądrość, stąd na zajęciach są czytane m.in. opowiadania o wybranych wartościach ze zbioru "Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach". Nauczyciele lub bibliotekarze, jako moderatorzy zajęć z uczniami, opracowują własne scenariusze lub pracują w oparciu o scenariusze przygotowane przez Fundację. Młodzież dyskutuje nt. wartości i dylematów moralnych oraz uczyć się zastosowania nowych technologii do przeprowadzenia pozytywnych zmian społecznych.
Każdy dzień zajęć wakacyjnych obejmował inny etap procesu realizacji projektu społecznego z uwzględnieniem wartości i użyciem nowej technologii. Dzień pierwszy: określenie wyzwań społecznych, dzień drugi: określenie grupy odbiorców, dzień trzeci: zbieranie pomysłów na rozwiązania, dzień czwarty: wizualizacja pomysłu na zmianę i pozyskiwanie informacji zwrotnych, dzień piąty: tworzenie multimedialnej opowieści na temat koncepcji projektu zmiany społecznej. Nastolatki każdego dnia zdobywały nowe umiejętności w zakresie narzędzi technologicznych: dowiedziały się jak tworzyć wirtualną rzeczywistość, zapoznały się z podstawami montażu wideo w 3D, a także z narzędziami do pracy zespołowej oraz zasadami bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z internetu.
Następnie, w okresie wrzesień-listopad, wykorzystując nowo poznane narzędzia cyfrowe, 5-osobowe grupy uczniów będą przez 6 tygodni samodzielnie pracować nad rozwiązaniem wybranych przez siebie problemów społecznych, które dostrzegają w swoim otoczeniu - w szkole, miejscowości, gminie lub szerzej. Będzie to etap zbierania informacji i materiałów, wyboru metod zmierzenia się z problemem, a także pozyskiwania osób i instytucji, które mogą okazać pomoc przy wdrażaniu opracowanego przez uczniów projektu poprawy aktualnej sytuacji. Prowadzący nauczyciel/bibliotekarz spotka się w tym czasie trzy razy z uczniami, wspierając lub w miarę potrzeby ukierunkowując ich działania. W grudniu planowane jest podsumowanie i prezentacja uczniowskich projektów zmian społecznych na stronie internetowej madrzycyfrowi.ploraz - dla chętnych placówek - na forum szkoły.
Docelowo program Mądrzy Cyfrowi w pierwszym kwartale 2019 r. obejmie swoim zasięgiem około 350-400 placówek (szkół podstawowych i bibliotek publicznych) ze wszystkich województw w Polsce i około. 10 000 uczniów w wieku 12-13 lat.