Jakub Karnowski zrezygnował z kierowania Grupą PKP, ze stanowiska zrezygnował również członek zarządu Piotr Ciżkowicz - poinformowało PKP w komunikacie. Nie podano przyczyn tych rezygnacji. Do mediów przesłano jedynie oświadczenie Karnowskiego i Ciżkowicza.
Jeszcze cztery lata temu PKP były synonimem niewydolnego przedsiębiorstwa, dla którego klient stanowił przysłowiowe zło konieczne. Gdy wraz z naszymi współpracownikami rozpoczynaliśmy reformę spółek Grupy, wiele osób nie wierzyło, że można z nich stworzyć nowoczesne, działające według rynkowych zasad firmy. To się jednak udało. Mamy nadzieję, że pozytywne zmiany na polskiej kolei będą kontynuowane. Deklarujemy nowemu kierownictwu Grupy PKP pełne wsparcie w przekazaniu doświadczeń z ostatnich lat, gdyż przed polską koleją jeszcze dużo wyzwań - napisali Karnowski i Ciżkowicz w oświadczeniu.
Dodali, że PKP zostały przekształcone w nowocześnie działające przedsiębiorstwo, a było to możliwe - jak wskazali - m.in. dzięki racjonalizacji zatrudnienia, wielomilionowym oszczędnościom i wprowadzeniu profesjonalnego audytu, który pozwolił na "wykrycie i eliminowanie nieprawidłowości, które występowały wcześniej w spółkach".
Podkreślili, że najważniejszym punktem zmian było postawienie w centrum uwagi klienta. Jeszcze w 2011 r., według badania Eurobarometr, Polska była na ostatnim miejscu w Europie, jeśli chodzi o satysfakcję podróżnych. Grupie PKP udało się sprawić, że poziom zadowolenia z podróży pociągami znacząco wzrósł. Obecnie poziom satysfakcji z usług PKP Intercity wynosi 64 proc. Podróżni doceniają komfort podróżowania zmodernizowanym lub nowym taborem, w tym pociągami Express Intercity Premium (Pendolino), oraz atrakcyjne oferty biletowe - ocenili w komunikacie. Zaznaczyli, że z usług PKP Intercity na dwa miesiące przed końcem roku skorzystało blisko 26 milionów pasażerów, czyli o ponad 4 miliony więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Te wyniki to efekt całego, złożonego procesu zmian, jakie zostały zapoczątkowane w grupie PKP w 2012 r. Objęły one 4 zasadnicze obszary: klient, inwestycje, bezpieczeństwo, zarządzanie. Na tych filarach oparta została trzyletnia strategia grupy PKP, której wszystkie główne cele udało się zrealizować - wskazali.
Według Karnowskiego i Ciżkowicza, kluczową rolę w podnoszeniu komfortu podróżowania odgrywa realizowany przez grupę PKP program inwestycyjny. Wydatki na inwestycje w linie kolejowe, tabor oraz na budowę i modernizację dworców w latach 2012-15 to aż 30 mld zł. Dla porównania, w ciągu wcześniejszych 11 lat było to zaledwie 28,8 mld. Dzięki modernizacjom linii kolejowych udało się podnieść prędkość pociągów na ok. 6 tys. km torów - wyliczyli w komunikacie.
Jakub Karnowski jest doktorem nauk ekonomicznych, absolwentem warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej i University of Minnesota (USA). Na stanowisko prezesa PKP został powołany 5 kwietnia 2012 roku. W tym samym dniu członkiem zarządu PKP został Piotr Ciżkowicz. On również jest doktorem nauk ekonomicznych i absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Członkiem zarządu PKP pozostaje nadal Jarosław Bator.
(edbie)