Emerytura to dla wielu z nas słowo związane albo z bardzo odległą czasowo, albo z bardzo niepokojącą finansowo perspektywą. Aby emerytura nie napawała strachem, warto korzystać z dodatkowych form oszczędzania. Jedną z nich jest IKZE, czyli Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego. Wpłacanie pieniędzy na ten cel jest związane z odliczeniem tej kwoty od podatku. W artykule znajdziecie tegoroczne limity dotyczące ulg na IKZE.
Możliwość oszczędzania na IKZE istnieje od 1 stycznia 2012 roku. Wpłaty na ten cel można odliczyć od:
- dochodu opodatkowanego według skali podatkowej,
- dochodu opodatkowanego podatkiem liniowym (19%),
- przychodu opodatkowanego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Pomyśl o emeryturze już dziś. Jej wysokość zależeć będzie nie tylko od wysokości naszego wynagrodzenia w trakcie lat pracy i wielkości odprowadzanych składek, ale i od innych form oszczędzania. Jedną z takich form jest tzw. IKZE, czyli indywidualne konto zabezpieczenie emerytalnego. To sposób na gromadzenie dodatkowych oszczędności na cele emerytalne. Aby odkładać w ten sposób na "jesień życia" należy zawrzeć umowę o prowadzenie IKZE. Zakładanie i prowadzenie IKZE reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego.
Oszczędzającym w ten sposób może być jedynie osoba fizyczna. Na IKZE swoje oszczędności gromadzić może wyłącznie jeden oszczędzający. Możliwe jest także założenie IKZE przez małoletniego, który ukończył 16 rok życia, ale tylko w przypadku, gdy wpłaty na IKZE w danym roku kalendarzowym, w którym małoletni uzyskuje dochody z pracy wykonywanej na podstawie umowy o pracę, nie będą wyższe niż wynagrodzenie.
Przed zawarciem umowy o prowadzenie IKZE osoba fizyczna powinna złożyć oświadczenie, że nie gromadzi środków na indywidualne konto zabezpieczenie emerytalnego w innej instytucji finansowej albo gromadzi środki na IKZE w innej instytucji finansowej, podając nazwę tej instytucji i potwierdzając, iż dokona ona wypłaty transferowej.
IKZE jest prowadzone na podstawie pisemnej umowy zawartej przez oszczędzającego z instytucją, która prowadzi IKZE. Gromadzeniem oszczędności jest więc dokonywanie wpłat, wypłat transferowych lub też przyjmowanie wypłat transferowych, a także inwestowanie środków znajdujących się na IKZE.
Z ulgi na IKZE skorzystać mogą posiadacze Indywidualnego Konta Zabezpieczenia Emerytalnego rozliczający się samodzielnie i wspólnie z małżonkiem, a także rodzic, który samotnie wychowuje dziecko.
Preferencyjne naliczanie podatku dotyczy zarówno osoby zatrudnionej na umowie o pracę, zlecenie, dzieło jak i prowadzącego własną firmę.
Wysokość wpłat na Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego określa art. 13a ust. 1 - 4 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego. Zgodnie z tymi przepisami wpłaty na IKZE nie mogą przekroczyć kwoty, która odpowiada:
- 1,2-krotności lub
- 1,8-krotności (jeśli prowadzisz pozarolniczą działalność, w rozumieniu art. 8 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych)
przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok określonego w ustawie budżetowej lub ustawie o prowizorium budżetowym lub w ich projektach, jeżeli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone.
Oznacza to, że maksymalny limit wpłat na IKZE w roku 2022 wynosi:
- 7 106,40 zł lub
- 10 659,60 zł (dla osób, które prowadzą pozarolniczą działalność).
Podatnicy, którzy wpłacą na IKZE pełną kwotę w ramach limitu rocznego i znajdują się w drugim progu podatkowym (32 proc.) w 2022 roku mogą odliczyć maksymalnie 2 274 zł (7 106,40 zł x 32 proc. = 2 274 zł).
W przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy płacą zryczałtowany podatek dochodowy 19 proc. (to jedynie przykład - przedsiębiorcy mogą wybrać różne formy rozliczenia z fiskusem) ulga w PIT w 2022 roku może wynieść maksymalnie 2 025 zł (10 659,60 zł x 19 proc. = 2 025 zł).
Ulgę można udokumentować wszelkiego rodzaju dokumentami, z których wynika poniesienie takiego wydatku. Dokument powinien zawierać m.in. dane, które identyfikują wpłacającego, odbiorcę wpłaty, tytuł i kwotę wpłaty. Takim dokumentem jest np. przelew bankowy.
Jeśli twój pracodawca pośredniczy w przekazywaniu wpłat na IKZE, powinieneś posiadać dokumenty z których wynika:
- to, że był on uprawniony do ich potrącania,
- wysokość tych wpłat.