Strajki pracownicze i braki kadrowe na lotniskach w całej Europie mogą popsuć pasażerom beztroskie wakacje. Na najbardziej popularnych portach lotniczych - m.in. w Londynie, Brukseli i Amsterdamie - już zapanował chaos. I nie zapowiada się, że będzie lepiej.
Zamieszania należy spodziewać się m.in. na lotnisku Zavenetem w Brukseli oraz w Charleoi. Od dziś (23 czerwca) przez trzy dni będą tam strajkować piloci i personel pokładowy Brussels Airlines i Ryanair. Pracownicy domagają się podwyżek i mniejszego obciążenia pracą.
Władze portu lotniczego Zaventem zaapelowały do podróżnych o zmianę rezerwacji lub podróż jedynie z bagażem podręcznym, a linie Brussels Airlines zdecydowały o anulowaniu w dniu rozpoczęcia strajku połowy swoich lotów.
Nie zapowiada się, że sytuacja poprawi się na lotnisku Schiphol w Amsterdamie. Trzeci pod względem przewozów pasażerskich port lotniczy na świecie od tygodni boryka się z poważnymi problemami. Głównym problemem portu są niedobory kadrowe. Wielu zwolnionych podczas pandemii Covid-19 pracowników znalazło zatrudnienie w innych sektorach i nie wróciło do wcześniejszej pracy. Dodatkowo sytuację komplikuje sezon wakacyjny, w którym tradycyjnie ruch pasażerski jest większy.
W rezultacie wielogodzinne kolejki do bramek bezpieczeństwa, odwoływane loty oraz wszechobecny chaos - stały się codziennością lotniska.
Obecnie kolejne linie lotnicze decydują się na zmniejszenie liczby swoich lotów ze stołecznego lotniska. Corendon zdecydował o przeniesieniu 150 lotów na lotnisko w Rotterdamie, easyJet przekazał w ubiegłotygodniowym komunikacie prasowym, że również zredukuje liczbę operacji z Schoiphol. Brytyjska linia nie podała jednak konkretnej liczby.
Precyzyjne dane podaje natomiast Transavia. Spółka należąca do KLM i Air France poinformowała, że w okresie od 7 lipca do 14 sierpnia anuluje 240 lotów, co będzie się wiązało z odwołaniem 13 tys. rezerwacji.
Narzekają też pasażerowie lotnisk w Wielkiej Brytanii. Chaos, ze względu na brak personelu, panuje na przykład na londyńskim Heathrow. W weekend problemy z systemem bagażowym sprawiły, że setki podróżnych czekały ponad trzy godziny na odbiór walizek bez żadnego wyjaśnienia ze strony personelu, a media obiegły zdjęcia setek niewydanych podróżnym bagaży, które piętrzyły się w terminalu 2.