Zamieszanie z biurem podróży R'Tur z Warszawy. Wczoraj jego przedstawiciele złożyli w Mazowieckim Urzędzie Marszałkowskim oświadczenie o niewypłacalności. Dziś dokument został wycofany - ustalili dziennikarze RMF FM. Za granicą jest ponad 160 klientów biura, 300 osób ma wykupione wycieczki.

Osoby, które są za granicą, mogą raczej odetchnąć z ulgą. R'Tur zapewnia, że kondycja finansowa biura nie jest taka zła, jak się pierwotnie wydawało. Turyści mają opłacone hotele i powrót do kraju. Do skutku mają również dojść zaplanowane i zapłacone wycieczki.

Mimo wycofania oświadczenia o niewypłacalności R'Tur nie ma prawa sprzedawać nowych wycieczek. Pod koniec maja wygasła gwarancja ubezpieczeniowa biura. Jeśli w ciągu tygodnia nie zostanie przedłużona, Mazowiecki Urząd Marszałkowski wyda trzyletni zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.

Co może klient?

Urząd ochrony Konkurencji i Konsumentów twierdzi, że niezadowolony klient może rozwiązać umowę z biurem, jednak będzie musiał ponieść koszty takiej decyzji. W praktyce oznacza to stratę wszystkich wpłaconych pieniędzy.

Od początku czerwca wobec touroperatora toczy się postępowanie o wykreślenie go z rejestru i zakazanie prowadzenia działalności gospodarczej. Zostało wszczęte, gdy 31 maja wygasła gwarancja ubezpieczeniowa, a biuro nie wykupiło nowej. Wszystkie umowy na wycieczki zostały jednak zawarte przed tą datą, w związku z czym klienci są objęci poprzednią gwarancją. 

Klienci GTI Travel wracają do kraju

W piątek nasi klienci wrócą do kraju z Agadiru w Maroku i Heraklionu na Krecie - poinformowała Monika Hajduk z biura podróży GTI Travel. Z ponad tysiąca osób przebywających za granicą, ok. 600 wróciło już do Polski. We wtorek biuro poinformowało o swojej niewypłacalności. W najbliższy weekend mają przylecieć ostatni klienci z Turcji - 101 osób z Bodrum, 297 z Antalyi, a we wtorek 40 turystów z Izmiru.

Z gwarancji ubezpieczeniowej GTI Travel wynoszącej ponad siedem milionów złotych, mają zostać sfinansowane nieopłacone przez biuro przyloty turystów do kraju oraz roszczenia klientów biura, którzy nie skorzystali z wykupionych wcześniej wycieczek.

Środki z gwarancji ubezpieczeniowej pokrywają w pierwszej kolejności koszty powrotu turystów do Polski, a następnie ewentualne rekompensaty dla poszkodowanych klientów biura. Poszkodowane osoby mogą ze strony www.mazovia.pl pobrać formularz zgłoszenia roszczeń, a potem złożyć go w mazowieckim urzędzie. Zarząd GTI Travel chce złożyć pod koniec przyszłego tygodnia do sądu wniosek o upadłość. We wtorek spółka przesłała do urzędu marszałkowskiego oświadczenie o niewypłacalności biura. Ma to związek z ogłoszeniem upadłości dwóch firm Grupy GTI - German Travel International i Sky Airlines.

We wtorek biuro wstrzymało sprzedaż imprez. Touroperator zapewnił, że pracuje nad bezpiecznym sprowadzeniem turystów do Polski, zwłaszcza tych, którzy mieli planowany rejs liniami Sky Airlines. Według GTI Travel większość jego klientów ma opłacone powroty w ramach wykupionych imprez turystycznych; podobnie jest z pobytami na miejscu.