Inteligencja emocjonalna może być bliżej związana ze zwykłą inteligencją, niż ostatnio przypuszczano. Badania naukowców z Uniwersytetu Illinois, prowadzone na grupie weteranów wojny w Wietnamie pokazały, że zdolność rozpoznawania, rozumienia i radzenia sobie z emocjami u siebie i innych jest blisko związana z ilorazem inteligencji IQ. Pisze o tym w najnowszym numerze czasopismo "Social Cognitive & Affective Neuroscience".

W psychologii ostatnio często podkreśla się znaczenie inteligencji emocjonalnej, jako cechy istotnie wpływającej na nasze kontakty z otoczeniem. Niektórzy nawet przeciwstawiają ją tak zwanej zwykłej inteligencji, mierzonej czynnikiem IQ i podkreślają, że w praktyce okazuje się w naszym życiu ważniejsza.

Badania 152 weteranów wojny w Wietnamie, którzy byli ranni w głowę i mają związane z tym uszkodzenia mózgu, po raz pierwszy pozwoliły określić dokładną mapę rejonów mózgu, które mają znaczenie dla inteligencji emocjonalnej.

Ku swemu zaskoczeniu, naukowcy odkryli, że rejony istotne w przypadku zwykłej, jak i emocjonalnej inteligencji w większości się pokrywają. Wyższe wyniki testów IQ korespondowały też z lepszymi rezultatami testów inteligencji emocjonalnej.

Badania weteranów wojennych oferują szczególne możliwości analizy, w jaki sposób uszkodzenia poszczególnych rejonów mózgu wpływają na zdolności poznawcze i emocje. Analiza przeprowadzona z pomocą tomografii komputerowej pozwoliła ustalić, że w przypadku zarówno emocjonalnej, jak i zwykłej inteligencji istotna jest aktywność kory czołowej i kory ciemieniowej mózgu. Kora czołowa odpowiada za nasze zachowanie, emocje, steruje uwagą, planowaniem i pamięcią. Kora ciemieniowa gromadzi i koordynuje informacje pochodzące od zmysłów, koordynuje ruchy ciała i zajmuje się opracowaniem mowy.

Historycznie, ogólna inteligencja była uznawana za oderwaną od emocjonalnej inteligencji - mówi szef zespołu badawczego, Aron K. Barbey. Jego zdaniem, jako istoty społeczne, do rozwiązywania problemów wykorzystujemy jednak poza zdolnościami poznawczymi także umiejętności współdziałania i zachowania się w kontaktach z innymi.