Męka, ukrzyżowanie, a później zmartwychwstanie Chrystusa są jednymi z najważniejszych tematów w sztuce. O wybranie pięciu wyjątkowych obrazów poprosiliśmy historyka sztuki Tomasza Dziewickiego, kierownika działu Sztuka Dawna w Desa Unicum. Przygotowaliśmy dla Was audioprzewodnik, w którym nasz gość opowiada o "Biczowaniu Chrystusa", które namalował Piero della Francesca, dziele "Ukrzyżowanie" Mathiasa Grunewalda, "Noli me tangere" Tycjana, obrazie "Chrystus w ogrodzie Getsemani" Paula Gaugina oraz "Chrystus przed Piłatem" Jacka Malczewskiego.
ZAPAMIĘTAJ: Wielki malarz włoskiego renesansu. Był artystą i uczonym matematykiem. W jego obrazach zainteresowanie geometrią dochodzi do maksimum. Od XIII wieku w sztuce europejskiej rodzi się nurt przybliżania tematyki pasyjnej w sposób bliski widzowi.
ZAPAMIĘTAJ: Wizja sztuki renesansowej północnej, bardzo dosłownej, niekiedy bardzo ekspresyjnej. Ciało Chrystusa jest konwulsyjnie powyginane - głowa silnie opada w dół, a przybite jednym gwoździem nogi uginają się pod ciężarem korpusu ciała. Scena ta charakteryzuje się niezwykłym dramatyzmem.
ZAPAMIĘTAJ: Malarstwo weneckie, naturalistyczne. Chodzi o oddawanie natury w jej barwności oraz w zachwycie nad kolorytem i światłem. Maria Magdalena to pierwsza osoba, która wdziała zmartwychwstałego Chrystusa. Jezus trzyma na tym obrazie grabie jako ogrodnik doglądający ogrodu.
ZAPAMIĘTAJ: Modlitwa w Ogrójcu. Chrystus ma twarz malarza. Malarstwo syntetyczne, płaskie plamy czystego koloru, kontrastowo zestawione. Mocny kontrast światłocienia.
ZAPAMIĘTAJ: Obraz budzi spektakularne emocje. Malczewski uwielbiał autoportrety. Wciela się tu w postać Chrystusa. Jezus przytroczony liną do tyczki, wygięty, wykrzywiony, z koroną cierniową na głowie. W tle widać niezainteresowanego Chrystusem Piłata. Piłat bawi się gwoździem. Obraz znajduje się we Lwowskiej Galerii Sztuki.