W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie dotyczące lekcji religii i etyki w szkołach oraz przedszkolach publicznych. Przewiduje ono, że łatwiej niż dotychczas będzie można tworzyć grupy lekcyjne dla dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych.

Mowa o nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.

W kwietniu resort edukacji poinformował, że projekt nowelizacji wynika z potrzeby umożliwienia bardziej elastycznego organizowania nauki religii w szkole lub przedszkolu, gdy liczba zgłoszonych na naukę religii uczniów w poszczególnych oddziałach albo klasach w szkole, lub dzieci w przedszkolu jest niewielka.

W myśl przepisów przedszkole i szkoła organizują lekcje religii, jeżeli na naukę zgłosi się nie mniej niż siedmioro dzieci z danego oddziału przedszkola lub szkoły. Jeśli chętnych jest mniej, przedszkole i szkoła organizują dla nich naukę w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej.

Co się zmieni?

Nowelizacja poszerza możliwości organizacji nauki religii i etyki.

Dyrektor szkoły (lub przedszkola) będzie mógł połączyć w grupę dzieci z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się siedmioro lub więcej uczniów z osobami z oddziałów, lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się mniej niż siedmioro dzieci.

Rozporządzenie wprowadza jednocześnie zasadę, zgodnie z którą uczniów szkoły podstawowej można połączyć w grupę obejmującą: uczniów klas I-III albo klas IV-VI lub klas VII i VIII. W grupie międzyklasowej mogą być więc uczniowie np. z klasy I i III szkoły podstawowej, ale już nie z klasy II i V podstawówki.

Przepisy określają również maksymalną liczbę osób, które mogą uczestniczyć w zajęciach. Dla dzieci w przedszkolach i dla uczniów klas I-III szkół podstawowych wynosi ona 25, dla pozostałych uczniów we wszystkich typach szkół - 28.

Zastrzeżono jednocześnie, że maksymalna liczba wychowanków lub uczniów w grupie międzyoddziałowej, albo międzyklasowej zmieni się, jeżeli w grupie będzie uczyło się dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Wówczas zastosowanie będą miały przepisy rozporządzenia ministra edukacji w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. Maksymalna liczebność takiej grupy zostanie ustalona na podstawie przepisów paragrafu 6 rozporządzenia stosownie do potrzeb edukacyjnych ucznia z niepełnosprawnością.

W uzasadnieniu zaznaczono, że zasady te będą dotyczyły również organizowania zajęć z etyki.

Rozporządzenie wchodzi w życie 1 września 2024 r.