Uwaga na fałszywe strony! Krajowa Administracja Skarbowa ostrzega przed witrynami internetowymi, które podszywają się pod Ministerstwo Finansów. Ich administratorzy próbują wyłudzić wrażliwe dane, na przykład numer PESEL.
W internecie pojawiły się fałszywe strony internetowe. Ich autorzy podszywają się pod Ministerstwo Finansów lub Krajową Administrację Skarbową i próbują wyłudzić wrażliwe dane. Oszuści podszywają się również pod urząd skarbowy - wysyłają fałszywe wiadomości e-mail dotyczące nadpłaty podatku PIT.
Strony wyglądają niemal jak te prawdziwe. Wyróżnia je podejrzany adres. Zidentyfikowane fałszywe domeny to podatki-pl[.]web.app , podatki-pl[.]firebaseapp.com , pl-logowaniegov[.]com.es. Ich administratorzy proszą podatników o podanie numeru PESEL, numeru paszportu, nazwiska panieńskiego matki i numeru telefonu, dzięki czemu podatnik ma rzekomo uzyskać "dostęp do swojego podatku".
Inne strony zawierają logotypy ministerstwa znane z platformy login.gov.pl. Przy czym charakterystyczną cechą jest dostęp tylko do jednej z wielu dostępnych w oryginalnej wersji możliwości logowania. Link kieruje dalej do fałszywej strony służącej wyłudzeniu danych, a nie do prawdziwego serwisu.
Podatnicy nie powinni podawać danych osobowych takich jak PESEL czy numer rachunku bankowego. Przestrzegamy również, by nie podawać nikomu danych do logowania do e-Urzędu Skarbowego lub PIN-u do aplikacji e-Urząd Skarbowy - przestrzega Maciej Koniuszewski z Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie.
Do podatników trafiają również fałszywe maile z informacją o nadpłacie podatku PIT. Oszuści podszywający się pod urząd skarbowy proszą o potwierdzenie danych identyfikacyjnych oraz rachunku bankowego wskazanego do wypłaty.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa nigdy nie powiadamiają w e-mailach o weryfikacji deklaracji PIT i nie przesyłają w nich linków. Pracownicy resortu finansów nie nakłaniają podatników, by za pomocą bankowości elektronicznej potwierdzili dane rachunku w celu otrzymania zwrotu nadpłaty - przypomina Maciej Koniuszewski.
W przypadku, gdy podatnik dostał wiadomość e-mail lub SMS, która budzi jego wątpliwości lub gdy dzwoniący podał się za pracownika urzędu skarbowego, żądając wrażliwych informacji, najlepiej wyjaśnić tę sytuację na infolinii KAS: 22 330 03 30.
Próby oszustwa można zgłaszać też przez platformę CERT, która zajmuje się incydentami w zakresie cyberbezpieczeństwa.