162 tysiące dzieci w Polsce są niedożywione - wynika z badania Millward Brown, przeprowadzonego wśród wychowawców w szkołach podstawowych. Badanie przeprowadzono na zlecenie Banków Żywności i firmy prowadzącej kampanię społeczną na rzecz dożywiania.
Wyniki badania Millward Brown wskazują, że liczba dzieci w klasach I-VI, które są niedożywione lub wymagają dożywiania, wynosi obecnie 162 tysiące, co stanowi 7,4 procent uczniów szkół podstawowych. To jednak mniej niż w latach poprzednich. W roku 2009 niedożywionych było 228 tysięcy uczniów szkół podstawowych, a w 2011 - 219 tysięcy.
Z badania wynika, że różne formy dożywiania prowadzi blisko 80 procent szkół, przy czym rzadziej są one dostępne w szkołach wiejskich.
Najczęściej szkoły oferują bezpłatne mleko (93 procent placówek), ciepłe posiłki wydaje 79 procent szkół, 35 procent - bezpłatne kanapki, pieczywo, 29 procent wydaje paczki żywnościowe do domu, a 23 procent oferuje bezpłatne warzywa, owoce i soki.
Jakub Antoszewski z Millward Brown podkreśla, że w badaniu chodzi o dzieci niedożywione, które potrzebują dodatkowych porcji żywieniowych poza tymi, których dostarczają im rodzice, a nie głodujące.
Podczas konferencji w Warszawie, na której zaprezentowano badania, Antoszewski wyjaśniał, że nie ma żadnych oficjalnych statystyk na temat niedożywienia dzieci. Naszymi informatorami są osoby, które mają bezpośredni kontakt z dziećmi, możliwość codziennego obserwowania, jak dzieci się zachowują, jaki jest ich stan zdrowia i odżywienia - mówił Antoszewski.
Wychowawcy identyfikowali niedożywione dzieci na podstawie swoich obserwacji, np. dotyczących zasłabnięć, nieprzynoszenia do szkoły drugiego śniadania czy ciągłego dopytywania, kiedy będzie obiad. Wychowawcy zwracali też uwagę, że dzieci niedożywione gorzej radzą sobie z nauką niż ich rówieśnicy.
W marcu minister pracy i polityki społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiedział, że resort przygotuje własny raport o niedożywieniu dzieci w Polsce. Ma się on opierać na informacjach od pracowników ośrodków pomocy społecznej.