Wojewodowie będą odpowiadać za nabór ochotników do powstającej na nowo obrony cywilnej kraju. Tak wynika z projektu rozporządzenia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w tej sprawie, które właśnie opublikował resort.

Projekt ten jest konsekwencją ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia. Dokument zakłada, że w momencie wprowadzenia stanu wojennego i w czasie wojny ochrona ludności staje się obroną cywilną.

Korpusem obrony cywilnej zarządza minister spraw wewnętrznych, a w jego skład wchodzą: personel obrony cywilnej i krajowa rezerwa obrony cywilnej.

Personel tworzą: osoby, którym nadano przydział mobilizacyjny, osoby powołane do służby w drodze naboru ochotniczego, członkowie krajowej rezerwy obrony cywilnej powołani do służby oraz funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej.

Rozporządzenie wyjaśnia jak w praktyce ma wyglądać tzw. nabór ochotniczy do obrony cywilnej. Może być on ogłaszany doraźnie, kiedy zaistnieje potrzeba wsparcia służb państwa.

Po jego rozpoczęciu urzędy wojewódzkie we współpracy z organami obrony cywilnej, będą odpowiedzialne za przeprowadzenie kwalifikacji ochotników i sprawdzenie ich gotowości do pełnienia służby.

Będą się do niej mogli zgłaszać także Polacy, czasowo przebywający za granicą. Tacy ochotnicy będą musieli to zrobić za pośrednictwem polskiego konsulatu, w kraju, w którym przebywają.

Opracowanie: