Jazda z osobą towarzyszącą i w trudnych warunkach podczas szkolenia, prawo jazdy na próbę dla młodych kierowców, a także weryfikacja firm szkoleniowych to najważniejsze zmiany w systemie wydawania praw jazdy proponowane przez resort infrastruktury. Miałyby one obowiązywać od stycznia 2004 roku.

Najważniejszą zmianą będzie "prawo jazdy na próbę". Młody kierowca przez pierwsze dwa lata znajdzie się na cenzurowanym: jeżeli w tym czasie popełni trzy poważne wykroczenia, straci prawo jazdy i będzie musiał zacząć szkolenie od nowa. Resort infrastruktury tłumaczy, że tak ostre zasady mają poprawić bezpieczeństwo na drogach.

Resort infrastruktury chce też zmienić zasady prowadzenia ośrodków szkoleniowych, tak by wyeliminować patologie w ich działaniu, np. łapówki. Mają być wprowadzone nowe formy szkolenia z powodzeniem stosowane m.in. w krajach skandynawskich. Według resortu, tam, gdzie wprowadzono takie rozwiązania, liczba wypadków z udziałem młodych kierowców spadła o 20-50 proc.

Jak to się robi w Niemczech?

Będzie więc już nie tylko jazda po placu manewrowym i mieście, ale również na drogach szybkiego ruchu poza miastami, jazda w trudnych warunkach pogodowych i jazda z osobą towarzyszącą.

Podczas egzaminu większy nacisk będzie położony na sprawdzenie praktycznych umiejętności. Na polskich drogach, w przeliczeniu na liczbę mieszkańców, ginie aż trzykrotnie więcej osób niż w krajach Unii Europejskiej.

foto RMF

12:10