Najważniejsze nagrody filmowe świata przyznane. Za najlepszy film uznano „To nie jest kraj dla starych ludzi”. Oscar za reżyserię trafił do braci Coen. Najlepszą aktorką została Marion Cotillard za rolę Edith Piaf w „Niczego nie żałuję”, a najlepszym aktorem Daniel Day-Lewis za „Aż poleje się krew”. Oscara nie dostał „Katyń” Andrzeja Wajdy. Statuetka trafiła za to do polsko-brytyjskiej produkcji animowanej "Piotruś i wilk".
Nie doczekaliśmy się polskiej nocy w Kodak Theather. Z czterech oscarowych szans, tylko „Piotruś i wilk” – w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany - doczekał się statuetki. Scenografia do tej polsko-brytyjskiej produkcji jest dziełem Marka Skrobeckiego. Polscy współproducenci nie mogli uwierzyć, że ta lalkowa ekranizacja baletu Sergiuisza Prokofiewa otrzymała najważniejszą z nagród:
„Piotruś i wilk" jest nową animowaną wersją klasycznego utworu Sergiusza Prokofiewa, w reżyserii Suzy Templeton - autorki wielu nagradzanych animacji. Film jest owocem współpracy łódzkiego Studia Se-ma-for i brytyjskiego Breakthru Films. Lalkowa animacja poklatkowa, bo taką techniką jest zrealizowany film, to największa do tej pory koprodukcja polsko - brytyjska. O komentarz na temat oscarowego rozdania poprosiliśmy krytyka filmowego Wiesława Kota:
Najwięcej Oscarów, bo aż trzy, zgarnęły - zdecydowany faworyt tegorocznej gali – najnowszy film braci Coen „To nie jest kraj dla starych ludzi” i dosyć nieoczekiwanie „Ultimatum Bourne’a”. Wszystkie nagrody aktorskie powędrowały do Europejczyków.
Dla wielu z nas najważniejsze było oczywiście, czy Oscara w kategorii Najlepszy Film Zagraniczny dostanie „Katyń” w reżyserii Andrzeja Wajdy. Polski reżyser ma już na koncie jedną statuetkę – za całokształt twórczości. Tym razem niestety się nie udało. Nagrodę dostali "Fałszerze". Nie udało się również Januszowi Kamińskiemu, który był wśród nominowanych za zdjęcia do poruszającego filmu „Motyl i Skafander”.
Werdykty członków Amerykańskiej Akademii Filmowej okazały się w dużej mierze zaskakujące. Zupełnie inaczej typowali internauci, którzy wzięli udział w sondzie RMF FM. W kategorii „Najlepszy film” aż 40 procent z nich wskazało „Pokutę” jako najlepszy obraz minionego roku. Na Johny’ego Deppa jako „Najlepszego Aktora” wskazało aż 61 procent głosujących. „Najlepszą Aktorką” internauci wybrali Cate Blanchett, a „Najlepszym Filmem Zagranicznym” – co było do przewidzenia – „Katyń". Na dzieło Andrzeja Wajdy zagłosowało aż 85 procent internautów.
Przez osiemdziesiąt lat istnienia Oscara, nagrody amerykańskiego przemysłu filmowego, wśród laureatów znalazły się filmy, o których pisze się i mówi do tej pory. Filmy, które stały się lekturą obowiązkową nie tylko kinomanów, ale każdej wykształconej osoby. Niestety, bywało i tak, że akademicy nagradzali także obrazy, których dziś już nikt nie pamięta. Ich sława była krótka, jak moda, która je stworzyła. Zresztą o gustach członków Amerykańskiej Akademii Filmowej można by długo dyskutować. Przypomnijmy chociażby historię filmu „Obywatel Kane”: na dziewięć nominacji otrzymał tylko jedno wyróżnienie (za najlepszy scenariusz oryginalny).
Najlepszy Film - To nie jest kraj dla starych ludzi
Najlepszy Reżyser - Joel i Ethan Coen – To nie jest kraj dla starych ludzi
Najlepszy Aktor - Daniel Day Lewis - Aż poleje się krew
Najlepsza Aktorka - Marion Cotillard – Niczego nie żałuję
Najlepszy Aktor Drugoplanowy - Javier Bardem – To nie jest kraj dla starych ludzi
Najlepsza Aktorka Drugoplanowa - Tilda Swinton - Michael Clayton
Najlepszy Scenariusz Oryginalny - Diablo Cody - Juno
Najlepszy Scenariusz Adaptowany - Joel i Ethan Coen – To nie jest kraj dla starych ludzi
Najlepszy Film Zagraniczny - Fałszerze
Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany - Piotruś i Wilk
Najlepsze Kostiumy - Alexandra Byrne – Elizabeth: Złoty wiek
Najlepszy Film Animowany - Ratatuj
Najlepsza Charakteryzacja - Didier Lavergne i Jan Archibald - Niczego nie żałuję
Najlepsze Efekty Specjalne - Michael Fink i Bill Westenhofer – Złoty Kompas
Najlepsza Scenografia - Dante Ferretti i Francesca Lo Schiavo - Sweeney Todd
Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy - Le Mozart des Pickpockets
Najlepszy Dźwięk - Scott Millan, David Parker i Kirk Francis – Ultimatum Bourne’a
Najlepszy Montaż Dźwięku - Karen Baker Landers i Per Hallberg - Ultimatum Bourne’a
Najlepszy Montaż - Christopher Rouse – Ultimatum Bourne’a
Najlepsza Piosenka - Falling Slowly
Najlepsze Zdjęcia Robert Elswit – Aż poleje się krew
Najlepsza Muzyka - Dario Marianelli – Pokuta
Najlepszy Krótkometrażowy Film Dokumentalny - Freeheld
Najlepszy Film Dokumentalny - Taxi to The Dark Side