Prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz przedstawił plan transformacji spółki. Mowa m.in. o optymalizacji zatrudnienia, czyli dobrowolnych odejściach, które obejmą ok. 9 tys. pracowników, zmianach w obszarze IT, a także poprawie jakości usług pocztowych.

Na środowej konferencji prasowej prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz poinformował, że plan dobrowolnych odejść obejmie ok. 9 tys. pracowników. Zapowiedział, że rozpocznie się on "za kilka tygodni".

Szef Poczty Polskiej o "planie dobrowolnych odejść"

Jak wyjaśniał, "bierze się to z tego, że (...) jesteśmy pocztą w Europie, która ma najwyższe koszty zatrudnienia procentowo do swoich przychodów". 65 proc. naszych kosztów to są koszty zatrudnienia. Jeśli popatrzymy na naszych konkurentów, to tam oscyluje to między 35 proc. a 45 proc. - powiedział prezes.

Będziemy procedowali (program dobrowolnych odejść - przyp. red.) w następujący sposób (...) - zaproponujemy wybranym osobom skorzystanie z programu dobrowolnych odejść. Będziemy kierować ten program do ok. 15 proc. załogi, to jest mniej więcej 9 tys. osób, natomiast nie będziemy go kierować do grup, tylko będziemy go kierować do indywidualnych osób zdefiniowanych i zidentyfikowanych na podstawie oceny - powiedział.

Zapewnił, że program nie będzie kierowany do listonoszy czy osób zatrudnionych w placówkach pocztowych.

Prezes Poczty Polskiej przekazał, że program dobrowolnych odejść będzie kosztował 600 mlnJest to koszt, na który nas stać - powiedział, dodając, że byłby on rozłożony na jeden rok.

Plan transformacji Poczty Polskiej

Według Mikosza, przygotowany przez zarząd i zatwierdzony przez radę nadzorczą plan transformacji zakłada, że spółka będzie stopniowo przekształcana w nowoczesna firmę kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrową, a zmiany obejmą kluczowe obszary działalności, takie jak usługi kurierskie czy finansowe. Plan zakłada także modernizacje systemów IT, procesów logistycznych oraz sieci sprzedaży.

Jak zapowiedział prezes, transformacja Poczty Polskiej będzie przeprowadzana w kilku etapach. Pierwszy z nich, pod nazwą Poczta 1.0, zakłada wprowadzenie najpilniejszych zmian; zostaną one wprowadzone jeszcze w tym roku i obejmą m.in. obszar IT, poprawę jakości usług pocztowych, a także optymalizację zatrudnienia.

Prezes wskazał, że plan transformacji zakłada stworzenie Centrum Usług Wspólnych IT i wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, umożliwiających optymalizację i automatyzację procesów oraz sprawne i efektywne zarzadzanie organizacją.

Zgodnie z planem transformacji placówki Poczty Polskiej zostaną dostosowane do potrzeb klientów w zależności od tego, gdzie są zlokalizowane. Inną rolę będzie pełnić placówka pocztowa w małej gminie, inną w dużym mieście.

W miejscach odległych od miast poczta stanie się Centrum Obsługi Obywatela. Będzie tam można odebrać tradycyjną przesyłkę, odebrać emeryturę, ale też np. paszport lub inne dokumenty oraz kupić książki i zeszyty do szkoły. Największe placówki w miastach, poza funkcją pocztową, będą pełnić rolę placówki społeczno-kulturalnej, ale i komercyjnej galerii.

Mikosz poinformował też, że trwają prace nad nowym modelem placówki pocztowej, dostosowanym do współczesnych realiów zarówno pod kątem układu, jak i wyposażenia czy asortymentu.

Jak dodał, spółka planuje zainwestować w IT ok. 500 mln zł w trzy lata, a inwestycje w same placówki zostaną określone po przeprowadzeniu dokładnej ich inwentaryzacji. Jak mówił, w ciągu trzech lat całość inwestycji szacowana jest na kilka miliardów złotych.

Mikosz poinformował również, że przy wykorzystaniu sieci automatów paczkowych wchodzi w grę partnerstwo z Orlenem.

Wypowiedzenie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy

Jak mówił na konferencji prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz, kolejną decyzją dotyczącą PP jest wypowiedzenie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, o czym w środę rano poinformowano związki zawodowe.

Mówiąc o wypowiedzeniu ZUZP, prezes Poczty przypomniał, że podpisany 10 lat temu Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, to dokument, który "podlega rokowaniom". Uszczegóławia on składniki wynagrodzenia, stanowiska pracy (...) definiuje m.in. premię roczną, regulaminową, nagrody jubileuszowe. Jest on w naszej ocenie jednym z powodów bardzo złej oceny poczty jako pracodawcy - stwierdził Mikosz, dodając, że układ jest zupełnie niedostosowany do dzisiejszych realiów ani do "potrzeby elastyczności i nowoczesności w sposobie zarządzania kadrami".

Zapewnił, że do marca 2025 roku nic się nie zmieni, gdyż trwa 6-miesięczny okres wypowiedzenia ZUZP.

Mikosz podkreślił, że oznacza to jednoczesne rozpoczęcie prac nad nowym ZUZP-em, który planowany jest "właściwie na dniach". Zgodnie z prawem mamy dwa miesiące, żeby przedłożyć stronie związkowej propozycje, a potem cztery miesiące, żeby wynegocjować właściwy nowy dokument - dodał. Zaznaczył, że gdyby negocjacje nie doszły do skutku, to wszystkie składowe wynagrodzeń będą wypłacane, ponieważ będą częścią regulaminu pracy. Nie mamy zamiaru obniżać kosztów wynagrodzenia poprzez eliminowanie składników wynagrodzenia. Teoretycznie moglibyśmy to zrobić, w praktyce tego nie zrobimy - zapewnił.

Pocztowa "Solidarność" przeciw wypowiedzeniu ZUZP

Związek zawodowy "Solidarność" wyraził sprzeciw wobec decyzji pracodawcy w sprawie wypowiedzenia ZUZP. Nie zgadzamy się na likwidację dorobku płacowego i socjalnego poprzednich pokoleń pocztowców. Nie pozwolimy na obniżanie standardów pracy i życia naszych kolegów i koleżanek - podkreślono.

W apelu skierowanym do pracowników związek zachęcił do solidarności i wsparcia działań protestacyjnych, które będą organizowane "w najbliższym czasie". Tylko wspólnie możemy obronić nasze uprawnienia - zaznaczył związek, wzywając pocztowców do wstępowania do organizacji pracowniczej.

Nie dajmy się zastraszyć! Nie dajmy się oszukać! Nie dajmy się zniszczyć! - oświadczyła Solidarność Poczty Polskiej.

Poczta Polska otrzymała prawie 750 mln zł wsparcia

W połowie czerwca tego roku podpisana została umowa między Ministerstwem Aktywów Państwowych i Pocztą Polską, która zakładała przekazanie operatorowi około 750 mln zł rekompensaty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej w latach 2021-2022. Chodzi o refundację za usługi wykonane w latach 2021 i 2022.

Usługa powszechna to wszelkie ustawowe obowiązki nałożone na operatora wyznaczonego, związane np. z utrzymywaniem sieci placówek niezależnie od ich rentowności. Proces związany z otrzymaniem przez Pocztę Polską rekompensaty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej trwał od grudnia 2022 roku.

Do obowiązków pocztowego operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej zalicza się m.in.: świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, obejmującym przesyłki listowe do 2 kg, paczki na terenie Polski do 10 kg oraz zagranicznych do 20 kg, a także paczki dla ociemniałych.

Jest on też zobowiązany m.in. do posiadania odpowiednio gęstej sieci placówek pocztowych, świadczenia usługi odbierania i dostarczania listów i paczek przez minimum pięć dni w tygodniu, zapewnienia dostępu do poczty dla osób niepełnosprawnych, współdziałania ze strukturami państwowymi w sytuacjach kryzysowych, organizowania poczty polowej.

Poczta Polska to spółka Skarbu Państwa, największy operator pocztowy na rynku krajowym. Zatrudnia ok. 62 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całym kraju.