Dziękujemy za wszystkie pytania, które przez cały tydzień przysyłaliście do naszego eksperta Katarzyny Królak-Wyszyńskiej partnera w firmie Innovatika w ramach akcji Mapa przedsiębiorczości w RMF FM i na RMF24.pl. W tym tygodniu podpowiadaliśmy Wam co zrobić ze swoim pomysłem na biznes. Najciekawsze, najczęściej zadawane pytania znajdziecie poniżej. W poniedziałek kolejna odsłona naszej akcji. Tym razem pod hasłem: masz już firmę, ale skąd wziąć klientów? Sprawdzajcie naszą stronę!
W mijającym tygodniu tematem naszej akcji był biznesplan, czyli co zrobić ze swoim pomysłem na biznes. Mapa przedsiębiorczości to akcja RMF FM, która ma Wam pomóc uruchomić i rozkręcić własny interes. Przez kilkanaście tygodni od A do Z omówimy, jak przygotować się do założenia firmy, jak ją sfinansować, rozruszać i jak osiągnąć sukces.
Piątek: 18.09.2015
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Przykro mi, nie znam się na tym temacie. Być może w biurze prawnym lub księgowym dostanie Pan wskazówki.
Katarzyna Królak-Wyszyńska: A jaką wiarygodność ma biznes plan? Kanwa modelu biznesowego zmusza Pana do zaprojektowania tego dla kogo, co i jak będzie Pan oferować oraz do podjęcia decyzji na czym będzie Pan zarabiać. Do kanwy zawsze trzeba dodać liczby. Ale należy je traktować jako założenia, które trzeba stale i na bieżąco weryfikować.
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Proponuję, żeby zwrócił się Pan do instytucji, które pomagają przekuwać pomysł w biznes, jak na przykład Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości (nie trzeba być studentem).
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Proponuję, żebyście policzyli ile osób musiałoby korzystać z Waszych usług w ciągu miesiąca / tygodnia / weekendu / dnia, żebyście mogli osiągnąć poziom przychodów i zysków, który byłby dla Was satysfakcjonujący. Bardzo proste podejście do takiego odwróconego P&L jest opisane w książce "Discovery Driven Growth" Rity McGrath. Polecam.
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Innovatika prowadzi takie projekty dla klientów - głównie dla korporacji. Jest też trochę polskich firm, które już rozumieją, że nie wystarczy "wciskać" klientom co mają kupić, ale warto rozpocząć od dobrego zdefiniowania potrzeb użytkowników i warto projektować rozwiązania w odpowiedzi na te potrzeby. Z pewnością takich firm będzie coraz więcej.
Czwartek: 17.09.2015
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Nie ma jednej dobrej recepty. To, co działa w jednej firmie wyśmienicie, może zupełnie nie pasować do innej. Natomiast to, co się sprawdza w każdej firmie i mogę to śmiało polecić - proszę porozmawiać z klientami. Ale nie chodzi o sprzedanie im Pana usług. Chodzi o sprawdzenie co im dziś przeszkadza, jakie dziś mają problemy związane z Pana usługami, jak je dziś rozwiązują. Potem warto zarezerwować dwa dni (nawet może być weekend) na wyłączenie się z codziennego biznesu i spojrzenie "z boku" na to co robi Pana firma. Proszę przygotować problemy klientów, które się powtarzają, wziąć do ręki kanwę modelu biznesowego (jest dostępna w sieci za darmo), zebrać inspiracje od pracowników (najlepiej byłoby ich zaprosić na takie spotkanie), można też kupić zestaw inspiracji (np. karty Business Model Poker) i zacząć pracować nad koncepcją biznesu, który będzie odpowiadać na problemy Pana klientów, które jeszcze dziś nie są dobrze rozwiązywane. To na początek powinno wystarczyć.
Katarzyna Królak-Wyszyńska: To nie mój temat. Ale wiem, że są firmy specjalizujące się we wspieraniu franczyzodawców i osób poszukujących franczyzy, do której warto przystąpić. Można rozpocząć poszukiwania na http://franchising.pl/
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Proszę stworzyć profil swojego klienta - co wspólnego mają firmy, które u Pani wynajmują pomieszczenia? Jakie zadania realizują w związku z Pani usługą? Co ich najbardziej cieszy? A co jest problemem? Proszę pójść do nich i porozmawiać z nimi o tym. Dzięki temu będzie Pani mogła być może udoskonalić swoje usługi, a na pewno zrozumie Pani lepiej swój segment klientów. Być może zdefiniuje Pani więcej niż jeden segment klientów, być może każda z tych grup potrzebuje czegoś innego. Wiedząc to, będzie Pani łatwiej określić do kogo powinna Pani dotrzeć, w jaki sposób z nimi się komunikować, jaką ofertę dla nich przygotować.
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Jest sporo książek na ten temat np. Lean Startup - jest przetłumaczona na jęz. polski. Jest sporo wydarzeń organizowanych wokół podejścia elanowego. Moja firma organizuje też od czasu do czasu otwarte warsztaty Lean Startup Masterclass.
Środa 16.09.2015
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Dotacje unijne będzie można otrzymywać jeszcze przez kilka lat.
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Segmenty klientów to osoby lub organizacje, którym chcemy sprzedawać nasze produkty lub usługi. Każdy segment klientów zbudowany jest z osób lub organizacji, które są do siebie podobne, mają wspólne cechy, takie same problemy i potrzeby, podobne zachowania.
Alex Osterwalder w swojej książce twierdzi, że daną grupę klientów należy uznać za odrębny segment, jeżeli:
- jej potrzeby wymagają sformułowania szczególnego rodzaju
- oferty i uzasadniają powstanie takiej oferty;
- dociera się do niej za pośrednictwem osobnych kanałów dystrybucji;
- konieczne jest ustanowienie odmiennego rodzaju relacji;
- grupa wyróżnia się w zakresie struktury rentowności;
- jej członkowie są skłonni płacić za inne aspekty oferty
Wśród segmentów klientów uwzględnić trzeba użytkowników, kupujących oraz osoby podejmujące decyzję. Czasem to są różne grupy (np. rodzice wydają pieniądze, ale dzieci mają wpływ na decyzję).
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Wiem, że różne banki mają różne wymagania. Warto zwracać się do takich banków, które rozumieją na czym polega prowadzenie firmy i potrafią wspierać przedsiębiorców. Co do przygotowywania dokumentacji samemu lub przez specjalistę - zależy jak wiele ma Pan czasu i energii. Z pewnością wielu przedsiębiorców potrafi dokumentację przygotować samodzielnie, choć osobom specjalizującym się w tym - zajęłoby to pewnie mniej czasu.
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Dziś można założyć firmę w jednym okienku i załatwić tam wszystkie formalności.
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Biznes plan to długi dokument przedstawiający plan działań na następnych kilka lat. Kanwa modelu biznesowego to jedna strona, na której przedstawione są wszystkie kluczowe informacje o firmie. Biznes plan zakłada, że przyszłość będzie wyglądała tak, jak dziś sobie to wyobrażamy. Kanwa natomiast jest narzędziem do spisania naszych założeń, które stale powinniśmy weryfikować i potwierdzać z rynkiem oraz dopracowywać.
KLIKNIJ W LINK, ŻEBY POBRAĆ KANWĘ MODELU BIZNESOWEGO
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Rozumiem, że chciałaby Pani prowadzić zajęcia plastyczne dla dzieci. Proszę spróbować rozrysować swój model biznesowy - kanwa modelu biznesowego może być bardzo pomocna. Będzie Pani musiała odpowiedzieć na pytania, które bardzo porządkują myślenie - np. jak Pani będzie docierać do osób, które będą podejmować decyzję? Jakie firmy mogą być zainteresowane partnerstwem i wspólną ofertą? Jakie firmy już mają dostęp do bazy klientów, do których Pani chciałaby dotrzeć? etc. Osoby, które są na początku drogi mogą się zgłaszać do organizacji wspierających pomysłodawców, jak na przykład AIP.
Wtorek 15.09.20015
Katarzyna Królak-Wyszyńska: W każdej branży potrzebna jest strategia. Jeśli określi Pan wizję i cele, które chce Pan osiągnąć w ciągu 2-3 lat i zastanowi się Pan nad sposobem realizacji tych celów i wizji - zwiększy Pan prawdopodobieństwo dojścia właśnie tam, gdzie chce Pan być. Pana kompetencje są na pewno bardzo wartościowym zasobem Pana firmy. Warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób najlepiej je wykorzystać i jak jeszcze można je "zmonetyzować".
SPRAWDŹCIE JAK W UBIEGŁYM TYGODNIU NA WASZE PYTANIA ODPOWIADAŁ EKSPERT DARIUSZ ŻUK
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Od czasu do czasu na pewno warto zrobić "przegląd" tego, co się robi i w jaki sposób - zarówno z punktu widzenia sposobu zarządzania, kultury organizacyjnej, ale również z punktu widzenia modelu biznesowego, czyli tego komu - co oferujemy, jak to robimy i na czym najwięcej zarabiamy, czego najbardziej potrzebują Pana klienci, a dziś nikt tych potrzeb nie zaspokaja skutecznie etc. Warto przeprowadzić analizę strategiczną uwzględniającą również otoczenie firmy, czyli trendy na rynku i otoczenie konkurencyjne (tu warto patrzeć też na firmy z innych branż, bo często klienci wybierają ich produkty i usługi, jako alternatywę dla naszych produktów).
JAK ODNIEŚĆ SUKCES W BIZNESIE? OBEJRZYJ FILMY Z PSYCHOLOGIEM BIZNESU
Katarzyna Królak-Wyszyńska: Jest wiele instytucji, które wspierają ludzi "początkujących w biznesie". Jedną z nich są Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości (AIP) - nie trzeba być studentem, by skorzystać z ich wsparcia. Potrafią też stworzyć dla pomysłodawców warunki, w których ZUS i podatki nie są takie straszne.