Ilość sprzedanych w ubiegłym roku na całym świecie klasycznych komputerów osobistych zmniejszyła się w porównaniu z rokiem 2012 o 10 proc., do 316 mln sztuk - poinformowała amerykańska firma analityczno-doradcza Gartner. Powodem jest coraz większa popularność smartfonów i tabletów.

Sprzedaż komputerów stacjonarnych i laptopów cofnęła się do poziomu z 2009 roku. Największym w 2013 roku producentem tego sprzętu był chiński Lenovo, nieznacznie wyprzedzając wieloletniego lidera branży Hewlett Packard. Ich udziały w rynku wyniosły odpowiednio 16,9 i 16,2 proc.  

Zbyt komputerów osobistych od dwóch lat wyraźnie słabnie, gdyż klienci coraz częściej kupują smartfony i tablety. Jak się szacuje, sprzedaż  smartfonów przekroczyła w 2013 roku miliard sztuk, a tablety mogą niebawem wyprzedzić komputery osobiste.

(mpw)