Liczenie na palcach nie musi oznaczać słabej znajomości matematyki. Co więcej, może się przyczynić do poprawy zdolności w tej dziedzinie. Wyniki badań psychologów z Chicago pokazują, że wszelkiego rodzaju gestykulacja pomaga dzieciom w lepszym rozumieniu i rozwiazywaniu problemów matematycznych.
Badania ponad 170 dzieci pokazały, że te z nich, które zachęcano do gestykulacji podczas rozwiazywania zadań, które mogły pokazywać na przykład jak rozumieją równość dwóch stron równania, wykazywały potem lepsze zrozumienie problemów i strategii prowadzących do ich rozwiązania. Jeśli dzieciom udzielono potem instrukcji co do konkretnych problemów matematycznych, te gestykulujące rozwiązywały poprawnie o połowę więcej zadań z tej dziedziny, niż dzieci, które "nie pomagały sobie rękami".
Zdaniem psychologów, zachęta do gestykulacji sprawia, że dzieci wyrażają idee, których nie są jeszcze w stanie sformułować werbalnie. To pomaga im lepiej się potem uczyć i sprawia, że rodzice... mniej gestykulują po zobaczeniu świadectwa.