Dlaczego nie kupujemy przeterminowanego mleka, ale pijemy mleko, które przeterminowało się w naszej lodówce? Okazuje się, że nie tylko z oszczędności. Twierdzą tak psychologowie z Uniwersytetu Nowego Yorku.
Hipoteza, że szkoda nam pieniędzy na zakup przeterminowanych towarów, a potem szkoda nam wyrzucać czegoś, za co już zapłaciliśmy, wydaje się najbardziej prawdopodobna. A jednak mechanizm naszej reakcji jest nieco bardziej skomplikowany. Okazuje się, że mamy większe zaufanie do produktów, które przeterminowały się na półce naszej lodówki, niż do tych, które utraciły ważność w tajemniczych, nieznanych nam okolicznościach. Jeśli już coś należy do nas, znacznie mniej obawiamy się, że może nam zaszkodzić, stąd data ważnosci przestaje mieć decydujące znaczenie. Być może to jakiś sposób dla handlowców by upchnąć nam przeterminowane towary, choćby opatrując je naklejką z napisem w rodzaju... "czemu tak długo kazałeś mi na siebie czekać"...