To pierwszy tak poważny test w ich życiu. 360 tys. uczniów VIII klas szkół podstawowych rozpoczęło dziś trzydniowy egzamin ósmoklasisty. Na początek - język polski. Po skończeniu egzaminu, po godz. 13 opublikujemy na naszej stronie arkusze i propozycje rozwiązań zadań.
Egzamin ósmoklasisty przeprowadzany będzie po raz trzeci - po raz pierwszy uczniowie klas VIII zdawali go w 2019 roku. To wynik reformy edukacji - wydłużenia nauki w szkołach podstawowych z sześciu do ośmiu lat.
Dziś, w pierwszym dniu egzaminu ósmoklasisty, uczniowie pisali egzamin z języka polskiego. Po skończeniu egzaminu na RMF24.pl opublikujemy arkusze i propozycje rozwiązań.
Jak relacjonują w rozmowie z naszym dziennikarzem uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Lublinie, na tegorocznym egzaminie pojawiły się pytania dotyczące znajomości "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza.
Nie spodziewałam się, że będzie "Pan Tadeusz - przyznawała nam jedna z uczennic. Inna z kolei zapewniała, że bardzo z tematu się ucieszyła, bo po prostu lubi tę lekturę.
I choć większość uczniów, z którymi rozmawiał reporter Krzysztof Kot - zapewniała, że "nie było źle", to niektórzy przyznawali, że "rozprawka była trochę trudna." Trafił się trudny temat i mało lektur pasujących do tego - mówili.
Temat rozprawki - jak mówią ósmoklasiści - dotyczył tego, czy człowiek w trudnej sytuacji może poznać samego siebie.
Z kolei uczniowie, którzy wybrali opowiadanie, musieli wyobrazić sobie spotkanie z bohaterem jednej z obowiązkowych lektur i napisać o tym, jak ten bohater staje się "przyjacielem mądrości".
W drugim dniu, w środę, będzie egzamin z matematyki. W trzecim dniu, w czwartek, odbędzie się egzamin z języka obcego.
Największa grupa ósmoklasistów - 96,66 proc. - zadeklarowała przystąpienie do egzaminu z języka angielskiego. Drugim najczęściej wybieranym językiem jest język niemiecki. Do egzaminu z tego języka przystąpi 2,92 proc. uczniów VIII klasy szkoły podstawowej. Do egzaminu z pozostałych języków obcych (tj. francuskiego, hiszpańskiego, rosyjskiego i włoskiego) przystąpi łącznie 0,42 proc. ósmoklasistów.
W tym roku w związku z epidemią Covid-19 i koniecznością prowadzenia przez wiele miesięcy edukacji zdalnej egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych, które zostały ogłoszone w grudniu ub.r., a nie jak w ubiegłych latach na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej.
Wymagania egzaminacyjne stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, które były podstawą przeprowadzania egzaminów w latach ubiegłych.
Prace ósmoklasistów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów, a wyniki przysłane do szkół przez okręgowe komisje egzaminacyjne. Ogólnopolskie wyniki egzaminu ósmoklasisty będą ogłoszone 2 lipca. Tego samego dnia swoje wyniki poznają uczniowie. Zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty uczniowie otrzymają 9 lipca.
Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Jeśli uczeń z powodów zdrowotnych lub losowych nie będzie mógł przystąpić do egzaminu we wtorek, środę i czwartek, to będzie go pisał w drugim terminie - 16-18 czerwca.
Wynik egzaminu wpływa na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej.
Egzaminy odbywać się będą w reżimie sanitarnym, zgodnie z wytycznymi sanitarnymi przygotowanymi wspólnie przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i Ministerstwo Edukacji i Nauki, a zatwierdzone przez Główny Inspektorat Sanitarny. Są one zbliżone do obowiązujących w tym roku na maturze, w marcu podczas próbnych egzaminów oraz do egzaminów przeprowadzonych w ubiegłym roku, również w reżimie sanitarnym.
Wytyczne są zbliżone do obowiązujących w tym roku w maju na maturze, w marcu podczas próbnych egzaminów oraz do egzaminów przeprowadzonych w ubiegłym roku, również w reżimie sanitarnym.
Zapisano w nich, że na egzamin może przyjść wyłącznie osoba bez objawów chorobowych przypominających objawy Covid-19. Zasada ta obowiązuje zdających, nauczycieli, egzaminatorów, obserwatorów, pracowników szkoły i innych osób zaangażowanych w przeprowadzanie egzaminu.
Na egzamin nie może przyjść osoba, która przebywa w domu z osobą w izolacji w warunkach domowych albo sama jest objęta kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych.
Od tej reguły będą dwa wyjątki: osoba, która przechorowała Covid-19 (jest ozdrowieńcem) oraz osoba zaszczepiona przeciwko Covid-19 (przyjęła wszystkie przewidziane procedurą dawki danej szczepionki), może przyjść na egzamin, nawet jeżeli przebywa w domu z osobą w izolacji bądź osobą na kwarantannie.
Na teren szkoły mogą wejść wyłącznie osoby z zakrytymi ustami i nosem. Zakrywanie ust i nosa obowiązuje na terenie całej szkoły, z wyjątkiem sal egzaminacyjnych po zajęciu miejsc.
Przed wpuszczaniem uczniów do sali egzaminacyjnej członek zespołu nadzorującego może poprosić zdającego o chwilowe odsłonięcie twarzy w celu zweryfikowania jego tożsamości (konieczne jest wówczas zachowanie co najmniej 1,5-metrowego odstępu).
Uczniowie są zobowiązani zakrywać usta i nos do momentu zajęcia miejsca w sali egzaminacyjnej. W trakcie egzaminu uczeń ma obowiązek ponownie zakryć usta i nos, kiedy podchodzi do niego nauczyciel, aby odpowiedzieć na zadane przez niego pytanie, gdy wychodzi do toalety i wtedy, gdy kończy pracę z arkuszem egzaminacyjnym i wychodzi z sali.
Nauczyciele i inne osoby uczestniczące w egzaminie (np. specjaliści z zakresu niepełnosprawności, nauczyciele wspomagający) podczas poruszania się po sali powinni mieć zakryte usta i nos.
Uczniowie i nauczyciele mogą - jeżeli uznają to za właściwe - mieć zakryte usta i nos w trakcie całego egzaminu.
Zdający, którzy nie mogą zakrywać ust i nosa maseczką z powodu całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej, trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust lub nosa lub z powodu zaawansowanych schorzeń neurologicznych, układu oddechowego lub krążenia, przebiegających z niewydolnością oddechową lub krążenia, mogą przystąpić do egzaminu w odrębnej sali egzaminacyjnej.
Czekając na wejście do szkoły albo sali egzaminacyjnej, uczniowie mają zachować odstęp co najmniej 1,5 m, mieć zakryte usta i nos.
Przy wejściu do szkoły powinien być płyn do dezynfekcji rąk (środek na bazie alkoholu, min. 60 proc.). Płyn do dezynfekcji rąk musi być również w każdej sali egzaminacyjnej.
Podczas egzaminu w szkole mogą przebywać wyłącznie: zdający, osoby zaangażowane w przeprowadzanie egzaminu (nauczyciele, specjaliści pracujący z uczniami, którzy korzystają z dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu), a także pracownicy szkoły odpowiedzialni za utrzymanie obiektu w czystości, dezynfekcję, obsługę szatni itp.
Wyjątkowo - jeżeli nie ma możliwości zrezygnowania z przeprowadzania zajęć edukacyjnych w dniu przeprowadzania egzaminu - w szkole mogą przebywać także uczniowie innych klas oraz nauczyciele.
Niedozwolone jest przebywanie na terenie szkoły osób innych niż wyżej wymienione, w tym rodziców/prawnych opiekunów uczniów (z wyjątkiem sytuacji, gdy zgodę na taki sposób dostosowania warunków przeprowadzania próbnego egzaminu wydał dyrektor szkoły, lub jeżeli uczeń wymaga pomocy np. w poruszaniu się).
Uczniowie nie powinni wnosić na teren szkoły zbędnych rzeczy, w tym książek, urządzeń telekomunikacyjnych, maskotek.
Każdy uczeń ma korzystać z własnych przyborów piśmienniczych, linijki, cyrkla, itd. Uczniowie nie mogą pożyczać przyborów. Jeżeli szkoła zdecyduje o zapewnieniu np. przyborów piśmienniczych, konieczna jest ich dezynfekcja.
Cudzoziemcy przystępujący egzaminu próbnego, którym jako sposób dostosowania testu przyznano możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego, są zobowiązani przynieść własne słowniki.
Szkoła nie zapewnia wody pitnej. Na egzamin uczniowie mogą przynieść własną butelkę z wodą.
Egzamin może być przeprowadzany w salach lekcyjnych, salach gimnastycznych, na korytarzach szkolnych i w innych miejscach pod warunkiem zachowania odpowiednich odstępów między uczniami i między uczniami a nauczycielami.
Ławki w sali należy ustawić w tak, aby między uczniami zachowany był co najmniej półtorametrowy odstęp w każdym kierunku.
Nie ma ograniczeń liczby osób w sali (przy zachowaniu odpowiednich odstępów), jednak zaleca się - jeżeli tylko pozwalają na to warunki lokalowe i zasoby ludzkie - przeprowadzanie egzaminu w salach z możliwie jak najmniejszą liczbą osób w każdej sali.
Sale należy wietrzyć przed wpuszczeniem do nich uczniów, mniej więcej co godzinę w trakcie egzaminu (jeżeli pogoda na to pozwala, a na zewnątrz nie panuje zbyt duży hałas) i po egzaminie, dbając o zapewnienie komfortu uczniów i nauczycieli.
Każdy uczeń powinien mieć zapewnione miejsce na pozostawienie rzeczy osobistych (plecak, torba, kurtka, telefon itp.). Może to być szafka, jeżeli szkoła je ma, odrębne pomieszczenie, np. szatnia, sala szkolna, w której dla uczniów będą przygotowane np. przezroczyste foliowe worki (aby sprawdzenie ich zawartości nie wymagało otwierania), w których będą mogli zostawić swoje rzeczy osobiste pod nadzorem pracownika albo pod zamknięciem.
W wytycznych opisane zostały też szczegółowo procedury m.in. rozdawania arkuszy egzaminacyjnych, zbierania arkuszy wypełnionych przez uczniów.
Opisano także procedury postępowania w razie podejrzenia zakażenia u ucznia lub nauczyciela.
Wskazano również, że należy unikać tworzenia się grup zdających przed szkołą oraz przed salą egzaminacyjną przed rozpoczęciem egzaminu oraz po jego zakończeniu. Zaleca się by poinstruować zdających, aby wrażeniami po egzaminie dzielili się między sobą z wykorzystaniem mediów społecznościowych, komunikatorów, telefonicznie, a unikali spotkań w grupie, np. przy wejściu do szkoły.
W wytycznych podano, że aby unikać tworzenia się grup zdających przed szkołą i przed salą egzaminacyjną przed rozpoczęciem egzaminu i po jego zakończeniu dyrektor szkoły może na przykład zdecydować o rozpoczęciu egzaminu dla kolejnych grup zdających w np. 15-, 20-minutowych odstępach czasowych (np. pierwsza grupa o godz. 9.00, druga grupa - o 9.20, trzecia grupa - o 9.40).
Jednocześnie zastrzeżono, że egzamin nie może rozpocząć się później niż 45 minut po godzinie rozpoczęcia podanej w harmonogramie, czyli nie później niż po 9:45.