Amerykańska wokalistka i pianistka Tori Amos wystąpi 13 października w warszawskiej Sali Kongresowej z Polską Orkiestrą Radiową. Koncert promuje najnowsze wydawnictwo piosenkarki "Gold Dust".

Występ w Sali Kongresowej będzie ósmym koncertem artystki w Polsce. W 2011 roku Amos zagrała w tym samym miejscu podczas trasy promującej płytę "Night of Hunters".

Najnowszy krążek artystka nagrała dla uczczenia 20-lecia pracy twórczej. Trzynasta płyta Tori Amos to zbiór ulubionych utworów wokalistki, w aranżacjach na orkiestrę symfoniczną. Piosenkarka zapowiedziała także rozpoczęcie pracy nad musicalem "The Light Princess".

Pierwsze utwory skomponowała już w wieku 5 lat

Urodzona w 1963 roku wokalistka, pierwsze utwory na fortepian skomponowała w wieku 5 lat. Otrzymała stypendium Peabody Conservatory of Music, z którego została ostatecznie wyrzucona gdy skończyła 11 lat, ze względu na jej fascynację muzyką rockową - w szczególności grupą Led Zeppelin - nie akceptowaną przez szkołę. Amos potrafiła grać na pianinie "ze słuchu", trudność sprawiała jej natomiast nauka czytania nut.
 
W wieku 21 lat przeprowadziła się do Los Angeles, gdzie założyła zespół Y Kant Tori Read. W 1988 roku formacja wydała debiutancki krążek. Wobec komercyjnego fiaska płyty, grupa rozpadła się a Amos rozpoczęła pracę na własną rękę. W 1990 wokalistka zmieniła swój styl, łagodząc go i inspirując się twórczością Kate Bush i Joni Mitchell.

Album "Little Earthquakes" okazał się przełomem

Jej debiutancki album, "Little Earthquakes" (1992) zawierał delikatne ballady jak "Silent All These Years" i "Winter". Na swoim albumie Amos podejmowała problemy religii, seksu i tożsamości. Płyta okazała się przełomowa dla jej dalszej kariery. Kolejna płyta, "Under The Pink" (1994) zawierała przeboje "Cornflake Girl" i "Baker Baker". Album spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem krytyki i publiczności.
 
Kolejne krążki nie były już tak przystępne. "Boys for Pele" (1996) nie zdobyła uwagi szerokiej publiczności ze względu na swoją formę, łączącą tradycję gospel, rocka a nawet muzyki awangardowej. W 2001 roku Amos przygotowała płytę "Strange Little Girls", zawierającą utwory Toma Waitsa, Lou Reeda, Neila Younga, zespołu The Beatles a także grupy Slayer.
 
Na płycie "Secret Walk" (2002), wokalistka podjęła tematy historii Ameryki, pornografii i masochizmu. Na swoich kolejnych krążkach Amos wypowiadała się w kwestiach tożsamości, seksualności, feminizmu, polityki i religijności. Stała się jedną z najbardziej wpływowych amerykańskich wokalistek mając na koncie 12 milionów sprzedanych płyt.