„Użyj wyobraźni” – to hasło ogólnopolskiej kampanii społecznej mającej na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Akcja jest adresowana do ludzi w wieku od 18 do 24 lat, ponieważ w sierpniu – jak informuje policja – tacy kierowcy powodują najwięcej wypadków. Ze statystyk wynika, że młodzi kierowcy codziennie zabijają trzy osoby na polskich drogach.
To druga część szerszej kampanii na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Pierwsza, drastyczna odsłona była skierowana do motocyklistów. Teraz jest podobnie. Orężem w walce z młodocianymi piratami drogowymi są spoty reklamowe, a także plakaty na billboardach.
Spot, który można oglądać w telewizji i Internecie, rozpoczyna się sielankowymi obrazkami małego dziecka, które bawi się samochodem, a potem – już jako nastolatek – otrzymuje od ojca kluczyki do auta. Finał jest tragiczny. Z kolei na plakatach widać rękę z kluczykami zamiast pistoletu i hasło: „Prawo jazdy to nie licencja na zabijanie”, a także trzy twarze w kałuży krwi rozlanej przed rozbitym samochodem. Jest również internetowa ankieta.
Mariusz Sokołowski z Komendy Głównej Policji przyznaje, że kampania może szokować, ale - jak podkreśla – takie są obrazy z polskich dróg: Sam do tej pory pamiętam obraz z wypadku drogowego, kiedy młody kierowca wjechał w rodzinę jadącą na wakacje, oraz małą dziewczynkę stojącą nad zwłokami swojej matki i mówiącą: „Mamo obudź się! Mamo idziemy!”
Zobacz spot reklamowy (źródło: policja.pl):
Czy takie kampanie mają szansę trafić do wyobraźni kierowców? Mieszkańców Szczecina pytał o to reporter RMF FM Grzegorz Hatylak. Posłuchaj: