W gliwickiej fabryce Opla oficjalnie rozpoczęła się seryjna produkcja modelu astra piątek generacji. Zakład w ostatnim czasie zwiększył zatrudnienie do 3,9 tysięcy osób i liczy na wyprodukowanie około 170 tysięcy samochodów w tym roku i co najmniej tyle samo w kolejnym.
Światowa premiera nowej astry miała miejsce na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie. Zakład w Gliwicach ma być głównym producentem pięciodrzwiowego hatchbacka. Samochód będzie też powstawał w brytyjskim Ellesmere Port m. in. w odmianie kombi.
Minister gospodarki Janusz Piechociński przypomniał o spotkaniu z przedstawicielami General Motors Polska w 2012 roku. Wtedy sobie zaufaliśmy, dokończyliśmy pewien program wsparcia, ale także wysłuchaliśmy siebie uważnie, co chcemy razem ze sobą, tu w Gliwicach zrobić. Dzisiaj stwierdzam, że tych wzajemnych deklaracji i zobowiązań dopełniliśmy - zaznaczył Piechociński. Dodał, że nowy model astry zrobił furorę we Frankfurcie.
Po uroczystościach wicepremier podkreślił, że wdrażanie przez General Motors nowej strategii rozwoju miało wpływ na blisko 30 procentowy wzrost inwestycji w 2014 roku w całym sektorze motoryzacyjnym w Polsce. GM to także świetne silniki nowej generacji - powiedział Piechociński, nawiązując do wcześniejszych sygnałów koncernu o możliwym umieszczeniu w Tychach produkcji nowych benzynowych jednostek o pojemności 1,0 l i 1,2 l oraz wysokoprężnych 1,2 l.
Minister gospodarki zaznaczył też, że dobry dla branży obecny rok przekłada się na kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży nowych aut z Polski - przy czym ciągle fabryki samochodów w kraju eksportują 98 proc. produkcji. Mamy też ponad 10-procentowy wzrost części, akcesoriów i podzespołów za pierwsze dziesięć miesięcy - dodał.
Piechociński jest też pewny, że rynek motoryzacyjny w Polsce będzie się rozwijał. W tym roku przekroczymy na pewno 20 miliardów euro. Mamy sukces, bo po marnym ubiegłym roku, gdy zmontowano w Polsce ledwo 580 tysięcy samochodów, już idziemy na wynik 640-650 tysięcy - powiedział.
Odpowiedzialny za sprzedaż w Grupie Opel wiceprezes Peter Christian Kuespert zaznaczył, że zakład w Gliwicach ma długą tradycję budowy samochodów klasy kompakt wysokiej jakości - od ponad siedemnastu lat produkuje pojazdy dla różnych rynków w Europie, Afryce, Ameryce Północnej, Azji, Australii i Oceanii.
Przedstawiciel GM wypowiadając się o astrze nowej generacji nazywa ją "zupełnie nowym samochodem". Jest nawet 200 kilogramów lżejsza od poprzednika, mniejsza z zewnątrz, ale też większa wewnątrz. Wśród innych cech nowego samochodu wymienił całkowicie aluminiowe silniki benzynowe i wysokoprężne oraz nowe technologie łączności, komfortu i bezpieczeństwa.
Kuespert mówił podczas uroczystości, że jeszcze przed prezentacją we Frankfurcie firma zebrała na nową astrę ponad 30 tysięcy zamówień. Podkreślił, że to bardzo ważny model dla GM, odpowiadający za ponad jedną piątą sprzedaży w Europie. W Polsce jest to najlepiej sprzedający się model opla, a marka w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku zwiększyła sprzedaż o 18 proc., osiągając poziom 21,7 tysięcy samochodów.
Dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland Andrzej Korpak mówił, że przygotowania do uruchomienia produkcji nowej astry w Gliwicach trwały dwa lata i kosztowały łącznie około 150 milionów euro. Wybudowano trzy dodatkowe hale, a duże inwestycje dotyczyły m. in. tłoczni i automatyzacji spawalni.
Przez pozostałe jeszcze trzy miesiące 2015 roku gliwicki Opel wyprodukuje około 25-30 tysiące nowych astr. Wraz z dotychczasowymi modelami powstanie tam łącznie ok. 170 tysięcy samochodów. W 2016 roku nowy model powinien wypełnić około 70 proc. całej produkcji. Myślę, że ten przyszły rok nie będzie gorszy niż ten. Poczekamy jeszcze na oddźwięk klientów; jesteśmy elastyczni, w każdej chwili możemy się dopasować do rynku - zaznaczył Korpak.
Według wcześniejszych informacji wdrożenie produkcji podstawowej odmiany nowego modelu oznacza wycofanie z produkcji tej samej odmiany dotychczasowego. Astry IV nadal będą powstawały jako trzydrzwiowe hatchbacki oraz czterodrzwiowe sedany. Te wersje były wdrożone później niż podstawowa wcześniejszej generacji i nieco dłużej będą produkowane. W Gliwicach zostaje również kabriolet cascada, którego rocznie powstaje kilka tysięcy egzemplarzy rocznie.
Wraz z przygotowaniami do nowego modelu astry gliwicki zakład zwiększył zatrudnienie - z około 3 tysięcy osób w 2014 roku, do 3,9 tysięcy. Zatrudniono około 500 nowych pracowników na trzecią zmianę w Gliwicach, a także około 300 osób w oddziale w Tychach.
Firma General Motors Poland rozpoczęła działalność produkcyjną w 1994 roku, kiedy uruchomiono w Warszawie montaż astry, a następnie - od 1998 roku - vectry. Warszawska montownia zakończyła działalność w czerwcu 2000 roku, kiedy głównym ośrodkiem produkcyjnym General Motors w Polsce stała otwarta dwa lata wcześniej fabryka w Gliwicach. To jeden z najnowocześniejszych zakładów koncernu na świecie. Zajmuje łącznie 74 hektary.
(az)