Kierowcy aut ciężarowych będą musieli od 1 lipca 2018 roku płacić za korzystanie ze wszystkich dróg krajowych w Niemczech. Obecnie myto obowiązuje tylko na autostradach. Rząd liczy na wpływy w wysokości 2 mld euro rocznie.

Kierowcy aut ciężarowych będą musieli od 1 lipca 2018 roku płacić za korzystanie ze wszystkich dróg krajowych w Niemczech. Obecnie myto obowiązuje tylko na autostradach. Rząd liczy na wpływy w wysokości 2 mld euro rocznie.
W 2018 roku myto dla ciężarówek na wszystkich niemieckich drogach /Jens Wolf /PAP/EPA

Niemiecki minister transportu Alexander Dobrindt powiedział, że decyzja oznacza zmianę systemu finansowania infrastruktury drogowej. Zamiast finansowania z podatków przechodzimy na finansowanie przez użytkowników (dróg) - wyjaśnił.

Projekt ustawy ma trafić niebawem do parlamentu.

Myto dla ciężarówek o tonażu powyżej 7,5 tony obowiązuje obecnie na 13 tys. km autostrad i 2,3 tys. km wybranych dróg krajowych (Bundesstrassen) o czterech pasach ruchu w jednym kierunku.

Po wejściu w życie nowych przepisów myto zacznie obowiązywać na dodatkowych 40 tys. kilometrów dróg. Z wyliczeń rządowych wynika, że liczba pojazdów, które obecnie unikają opłat, korzystając z mniejszych dróg krajowych, wynosi co najmniej 130 tys.

Dalsza część artykułu pod materiałem video:

Rząd zapowiedział, że do końca 2017 roku przeanalizuje, czy celowe jest objęcie mytem także mniejszych samochodów dostawczych powyżej 3,5 tony oraz autokarów.

Do budżetu państwa z opłat za korzystanie z autostrad wpływa obecnie 4,5 mld euro rocznie. Rząd spodziewa się, że zmiana przepisów spowoduje zwiększenie wpływów o kolejne 2 mld euro.

Obecna decyzja jest kolejnym krokiem w kierunku przerzucenia kosztów utrzymania infrastruktury drogowej na kierowców.

Opłaty za korzystanie z autostrad dla samochodów ciężarowych w Niemczech pobierane są od 2005 roku.

(j.)