Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że firmie Shell Polska zostały postawione zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. UOKiK zakwestionował brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni.
W poniedziałkowym komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podał, że jego wątpliwości wzbudziła promocja "Wtorki i czwartki z Shell V-Power", zgodnie z którą w wymienione dni kierowcy mogli zatankować paliwo w obniżonej cenie.
"Niestety, ani w materiałach marketingowych, ani na terenie stacji nie pojawiała się informacja o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek. Tym samym konsumenci nie mogli ocenić, czy promocja jest dla nich korzystna" - poinformował UOKiK.
Dodano, że Prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny postawił firmie zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.
UOKiK podkreślił, że informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć obok informacji o obniżonej cenie, a zatem wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, np. w komunikatach marketingowych lub na dystrybutorach paliw. Jeśli zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów się potwierdzą, spółce Shell Polska grozi kara do 10 proc. obrotu.
"Właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymogów informacyjnych wynikających z dyrektywy Omnibus obowiązuje również stacje paliwowe. Już rok przypominamy rynkowi o nowym prawie. W przypadku Shell zakwestionowaliśmy brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni" - wskazał prezes Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.
Szef UOKiK podkreślił, że okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, "ponieważ kupujący chcą wiedzieć jakie są faktyczne warunki promocji".
Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Prezes UOKiK monitoruje, jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków - postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji, wystosował ponad 70 wystąpień miękkich, w toku jest 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych. "Po działaniach Prezesa UOKiK znaczna część przedsiębiorców skorygowała dotychczasowe praktyki" - podano.
Potwierdzamy otrzymanie zawiadomienia od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Będziemy w pełni i transparentnie współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia sprawy, i ustosunkujemy się do zarzutów Urzędu po dokładnym zapoznaniu się z nimi.
Już wcześniej w korespondencji z regulatorem, Shell przedstawiał swoje stanowisko, przybliżając mechanizm tej promocji i odnosząc się do pytań Urzędu. Promocja, o której mowa, zakończyła się 31 sierpnia 2023 roku.
Przywiązujemy dużą wagę do właściwego komunikowania klientów o cenach.
Przygotowując się do wdrożenia polskich regulacji Omnibus szczegółowo analizowaliśmy tę kwestię, m.in. występując do UOKiK poprzez organizacje branżową z prośbą o wyjaśnienie specyfiki stosowania tych regulacji w branży paliwowej.
Biuro prasowe Shell Polska