Prologiem w Biszy w Arabii Saudyjskiej rozpocznie się 47. edycja Rajdu Dakar. Na liście startowej jest 15 Polaków. Rywalizacja zakończy się 17 stycznia w Shubaytah.
Uczestnicy tegorocznej edycji Rajdu Dakar pokonają prolog i 12 etapów o łącznej długości 7 700 kilometrów, z czego 5 100 km to odcinki specjalne.
Organizatorzy rajdu zrezygnowali z rywalizacji quadów, które były obecne od 2009 roku, czyli pierwszej edycji w Ameryce Południowej. Już w debiucie trzecie miejsce zajął Rafał Sonik, który w 2015 roku był najlepszy, a w sumie pięciokrotnie stanął na podium. Trzecie miejsca zajmowali Kamil Wiśniewski i Łukasz Łaskawiec. W ostatnich latach ta klasa traciła jednak na popularności.
Po zakończeniu z sukcesem przez Audi projektu startów samochodami z napędem elektrycznym, w tym roku do gry wchodzi kolejny duży producent - Dacia. Za jej kierownicą zasiądzie m.in. pięciokrotny zwycięzca Dakaru - Katarczyk Nasser Al Attiyah, który w październiku wygrał ostatni przeddakarowy sprawdzian - Rajd Maroka.
Broniący trofeum Hiszpan Carlos Sainz przesiadł się z Audi do Forda. Na liście startowej zabrakło tym razem legendy Dakaru, jego 14-krotnego zwycięzcy - Francuza Stephane'a Peterhansela.
Polacy tym razem nie należą do faworytów imprezy. Największe szanse na wysokie miejsce ma pełniący rolę mechanika ciężarówki Dariusz Rodewald, trzykrotny zwycięzca Dakaru w holenderskich ekipach. Tym razem pojedzie w załodze czeskiego kierowcy Alesa Lopraisa.
W tym roku w stawce zabraknie "klanu Goczałów", który w ostatnich latach rozdawał karty w klasie SSV i challenger. Jak poinformował Marek Goczał, rodzina nie porozumiała się z organizatorami w sprawie warunków uczestnictwa, mimo wcześniejszych ustaleń.
Klasa challenger jest najliczniej obsadzoną przez Polaków. Wspólną załogę utworzyli dakarowi weterani - Piotr Beaupre i Jacek Czachor. Dla tego drugiego będzie to już 18. start w rajdzie. Do tej kategorii przesiedli się także bracia Łukasz i Michał Zoll, którzy zadebiutowali w minionym Dakarze w kategorii Classic. Dakarowym debiutantem jest natomiast Adam Kuś, którego pilotem będzie Dmytro Cyro z Ukrainy. Doświadczony pilot Maciej Marton miał pojechać z utytułowanym Austinem Jonesem, ale Amerykanin w ostatniej chwili wycofał się z rywalizacji.
Na liście zgłoszeń klasy SSV jest trzech Polaków. Po raz drugi na starcie Dakaru staną Grzegorz Brochocki i Grzegorz Komar, podobnie jak Marcin Pasek - tym razem jako pilot kierowcy z Bahrajnu Hasana Yaqooba Ali Fadhela.
W rywalizacji samochodów na liście startowej jest tylko jedno polskie nazwisko. Doświadczony i utytułowany pilot Szymon Gospodarczyk poprowadzi jadącego Toyotą Hilux czołowego litewskiego kierowcę Benediktasa Vanagasa, który w Dakarze startuje nieprzerwanie od 2013 roku.
W tegorocznym Dakarze startuje też dwóch polskich motocyklistów. To robiący z roku na rok coraz większe postępy Konrad Dąbrowski, syn wielokrotnego uczestnika Dakaru Marka, oraz Bartłomiej Tabin.
W cieszącej się coraz większą popularnością kategorii Dakar Classic, dla pojazdów z minionej dakarowej epoki, podobnie jak przed rokiem swoim Porsche 924 wystartują Tomasz Staniszewski i Stanisław Postawka.
Dakar jest najtrudniejszy od samego początku dlatego, że zawodnicy balansują na granicy wytrzymałości fizjologicznej, w szczególności motocykliści i quadowcy - mówił w Radiu RMF24 Rafał Sonik. Kilka godzin każdego dnia zajmuje przygotowanie roadbooka na kolejny dzień. Po bardzo wyczerpującym dniu zostaje zwykle 3-5 godzin snu - tłumaczył zwycięzca rajdu z 2015 r. Wyczerpanie psychiczne i fizyczne każdego kolejnego dnia narasta - opisywał gość Piotra Salaka.
Bezpośrednie przygotowania do Dakaru zaczyna się zwykle wiosną. To są techniczne przygotowania. Fizjologiczne rozpoczyna się ok. 3 miesiące przed startem - wspominał Sonik.
Dakar uczy cierpliwości, pokory, determinacji, konsekwencji. Jeśli wrócę do motosportu to być może na Dakar pojazdem SSV - zdradził w Radiu RMF24 Rafał Sonik. Dodał, że do powrotu na Rajd Dakar motywuje go jego syn.
Rajd Dakar jest najbardziej rozpoznawalną i najtrudniejszą imprezą off-roadową na świecie. Pierwszy wystartował 26 grudnia 1978 roku z paryskiego Placu Trocadero.
Po 29 latach obecności w Afryce impreza przeniosła się do Ameryki Południowej. Od 2020 roku organizowana jest w Arabii Saudyjskiej.