Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę, który będzie odpowiedzialny za przygotowanie planu przebudowy DK47 i poprawy jej przepustowości. Koncepcję opracuje firma Sweco Polska. Zadanie zostanie zrealizowane za nieco ponad 3,5 mln zł. Dokumentacja ma być gotowa w 2025 roku.
Zakopianka na odcinku Szaflary - Zakopane ma 11,8 km. Jest drogą jednojezdniową o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku. Na blisko 10-kilometrowym odcinku przebiega w obszarze zabudowanym, gdzie zlokalizowane jest aż 186 zjazdów do posesji.
Jak wynika z Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego na przełomie 2020/21 średnie natężenie ruchu na odcinku od Szaflar do Poronina wynosiło 19,2 tys. pojazdów na dobę i wzrosło w ostatnich pięciu latach o 41 proc.
Wykonawca dokumentacji ma opracować analizy i prognozy ruchu oraz przygotować warianty przebudowy i ewentualnej rozbudowy drogi. Przeprowadzi także badania geologiczne, hydrologiczne i inwentaryzację przyrodniczą.
Analiza ma pomóc w wyborze wariantu najkorzystniejszego ze względów technicznych. Całość procesu zakończy się opracowaniem wytycznych dla projektu budowlanego i uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Na razie nie wiadomo, kiedy zacznie się przebudowa tego odcinka trasy z Krakowa do stolicy Tatr.