Do stolicy przyjechał pięćdziesiąty Hyundai Rotem. Ten cichy, oszczędny i komfortowy tramwaj nazywany jest przez warszawskich motorniczych potocznie „Hultajem”. Docelowo w Warszawie, do końca 2023 roku, znajdą się aż 123 takie pojazdy – w trzech różnych wersjach.

Tramwaje Warszawskie co jakiś czas odbierają od producenta kolejne wagony, ale zanim przewiozą pierwszych pasażerów, poddawane są serii drobiazgowych testów. Jednym z nich jest jazda po ulicach miasta, bez usterek, na dystansie 2.5 tys. km. 

Aktualnie w Warszawie pasażerów wożą już 33 nowe wagony Hyundai Rotem, testy przechodzi – lub czeka na nie – kolejnych 17. 

Popularne „Hultaje” można spotkać na jednej z najpopularniejszych tras tramwajowych w stolicy, czyli na linii 2, która łączy Białołękę ze stacją metra Młociny.

Tu najlepiej można wykorzystać możliwości Hyundaiów, bo są najdłuższymi i najbardziej pojemnymi tramwajami w Warszawie. Mają prawie 33 metry, czyli prawie o 3 metry więcej niż najpopularniejsze tramwaje niskopodłogowe. W każdym z nowych tramwajów może podróżować nawet 240 osób – tłumaczy Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Hyundaie używane są również na innych popularnych trasach – takich, jak m.in. linia 9, która przecina prawie całe miasto ze wschodu na zachód oraz jadąca z północy na południe „siedemnastka”. 

Docelowo 50 z tych pojazdów będzie jeździć po powstającej trasie do Wilanowa i wzdłuż ul. Gagarina. Mogą tu być używane tylko wagony dwukierunkowe, czyli z drzwiami po dwóch stronach wagonu i z dwoma kabinami motorniczego.

Tramwajarze kupili w sumie 123 nowe tramwaje w trzech wersjach. 85 z nich to wersja dwukierunkowa – o długości 33 metrów. 18 wagonów ma tę samą długość, ale w wersji jednokierunkowej. Z kolei 20 tramwajów, o długości 24 metrów, zostanie przeznaczonych na mniej popularne trasy, na których nie potrzebne są składy o dużej pojemności

Nowe tramwaje są też oszczędne. Średnie zużycie energii elektrycznej w tramwaju Hyundai na jednego pasażera na kilometr jest o ok. 30 proc. mniejsze, niż w jednym z nowszych niskopodłogowych wagonów kupionych kilka lat temu.

Po dostarczeniu wszystkich 123 Hyundaiów w 2023 roku, stolica będzie dysponować największą flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce.