​Usunięto awarię systemu Transport GZM, który jest nowym sposobem rozliczania się za korzystanie z komunikacji Zarządu Transportu Metropolitalnego - podała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

REKLAMA

Poniedziałek był pierwszym dniem pełnego działania nowego systemu. Dzień wcześniej jednak doszło do awarii uniemożliwiającej korzystanie z części jego funkcji - informowała rano GZM.

W czwartek, 28 września, wyłączono system Śląskiej Karty Usług Publicznych - dotąd główny sposób obsługi płatności za komunikację miejską ZTM. System ŚKUP zastępuje nowe rozwiązanie pod nazwą Transport GZM. Aplikację pod tą nazwą i nowy portal klienta - wraz z nowym sposobem zakupu biletów przez skanowanie kodów - udostępniono pasażerom z początkiem sierpnia br. W ostatnich dniach dane ze starego systemu miały być przenoszone do nowego.

Jak napisano w poniedziałek w mediach społecznościowych GZM, dzień wcześniej - zgodnie z informacją wykonawcy systemu firmy Asseco Data Systems - doszło do awarii modułu AOZ (Aplikacja obsługi żądań) systemu centralnego.

Moduł ten odpowiada za komunikację systemu centralnego z pojazdami i automatami biletowymi, terminalami w kioskach. Efektem awarii były niestabilna pracę systemu i utrudnienia w zakupie biletów.

W poniedziałek po południu GZM przekazała, że po usunięciu awarii można już korzystać z opcji podróży Start/Stop, w której aplikacja sama nalicza opłatę za przejazd, wybierając najkorzystniejsze dla pasażera rozwiązanie. Można też korzystać zakupionych w nowym systemie z biletów pakietowych.

Osoby, których telefony działają w systemie Android, jeśli dalej odczytują w aplikacji "błąd pobrania danych", prosimy o odinstalowanie i ponowne zainstalowanie aplikacji. Prosimy również o zweryfikowanie, czy posiadacie państwo najnowszą wersję aplikacji - zasugerowali przedstawiciele metropolii.

Przyznali, że od rana w związku z awarią do Punktów Obsługi Pasażera ustawiały się kolejki. Większość pasażerów przychodziła z prośbą o przeniesienie do nowego systemu danych z kart ŚKUP lub kupionych w tym systemie biletów.

Prosimy o rezygnację z wizyty w POP w tym celu. Migracja dla nowo zakładanych kont działa na portalu transportgzm.pl. Dla nowo zakładanych w portalu kont migrują się dane, bilety i ulgi, działa możliwość zmigrowania pieniądza elektronicznego do konta w nowym systemie lub wypłacenia go na wskazany rachunek bankowy - zapewnili przedstawiciele GZM.

Dla osób, które założyły konto w Transport GZM przed 1 października - migracja karty już się dokonała, czekamy aż wykonawca zakończy migrację biletów. Jeśli chcecie dokonać migracji ze ŚKUP, nie zakładajcie kont przez aplikację, tylko w portalu. W aplikacji ten proces nie jest dostępny, niezależnie od dzisiejszej awarii - wyjaśnili.

Wskazali, że nadal trwają prace nad dokończeniem migracji dla wcześniej założonych (przed 1 października) kont w systemie Transport GZM - pasażerowie, którzy założyli konta w Transport GZM przed 1 października powinni już na kontach widzieć kartę ŚKUP w sekcji "identyfikatory". Czekamy, aż wykonawca zakończy sukcesem proces migracji biletów. Według zapewnień Asseco powinno to stać się w ciągu 48 godzin - zasygnalizowali.

Jeżeli widzicie już w portalu kartę ŚKUP, ale nie widzicie biletów, które były na niej zapisane - spokojnie, nie denerwujcie się. Podróżujcie z kartą ŚKUP. To, że nie widać biletów w portalu, nie oznacza, że zniknęły z karty, są dla nas cały czas widoczne. Nie będzie z tym problemu podczas kontroli biletów - zapewnili operatorzy nowego systemu.

W ostatnich tygodniach przedstawiciele GZM i ZTM apelowali o zakładanie kont już w Transporcie GZM, aby do 1 października br. mogły być tam przeniesione dane pasażerów, bilety okresowe czy niewykorzystane pieniądze elektroniczne.

Jeżeli posiadaczom kont ŚKUP nie udało się tego zrobić do końca września, możliwe ma to być w pierwszych dniach października i później - wówczas dokonując migracji danych. Pieniądz elektroniczny, jeżeli nie został wydany, czy bilety okresowe mają już znajdować się w nowym systemie.

Prace nad portalem i aplikacją Transport GZM trwają od wielu miesięcy. Pierwotnie uruchomienie tych rozwiązań zapowiadano na styczeń 2023 r.

Dotychczasowy system ŚKUP był zamówiony przez związek komunalny będący poprzednikiem Zarządu Transportu Metropolitalnego, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. System ŚKUP od początku był krytykowany przez mieszkańców jako podatny na awarie, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny.

Przetarg na wykonanie modyfikacji rozwiązania GZM ogłosiła w grudniu 2020 r. W połowie 2021 r. rozstrzygnęła postępowanie na Transport GZM, wybierając jedyną ofertę dotychczasowego wykonawcy ŚKUP, firmy Asseco, za 122,8 mln zł brutto.