Inżynierski tunning przeprowadzono na Politechnice Poznańskiej. Nie chodzi jednak o wyścigowe bolidy czy rakiety, tylko o wózki inwalidzkie. Powstały tam cztery prototypy nowoczesnych wózków. Wszystkie są napędzane siłą rąk, ale mają pewne usprawnienia. To między innymi blokady cofania czy przerzutki.
Innowacyjne wózki inwalidzkie zostały zaprezentowano na Politechnice Poznańskiej. Inżynierowie z Poznania przeprowadzili tunning czterech wózków. Polega on między innymi na wprowadzeniu blokady cofania czy przerzutek.
Mamy przerzutki typowo dedykowane do wózka inwalidzkiego, ale też stworzyliśmy model z piastą rowerową, która ma już rowerowe przerzutki. Dzięki temu chcieliśmy pokazać, że możemy mieć egzemplarz z systemem, który jest powszechnie dostępny w sklepach rowerowych - mówi dr inż. Bartosz Wieczorek z Politechniki Poznańskiej.
Największą innowacją jest wózek z napędem hybrydowym sterowany gestem. To jednak nie koniec zainstalowanych tam nowinek technologicznych.
Ten prototyp ma wprowadzonych kilka funkcji. Może być napędzany standardowo, za pomocą siły ramion lub jak klasyczny wózek elektryczny. Potem mamy tryb wspomagania napędzania, czyli silniki elektryczne pomagają nam i użytkownik ustawia sobie w jakim procencie wózek pomaga w prowadzeniu, a w jakim używana jest siła rąk - wyjaśnia r inż. Bartosz Wieczorek.
Kolejne innowacje to tryb asysty podjazdu. Gdy wózek wjeżdża na wzniesienie mierzy kąt nachylenia i pomaga zredukować wysiłek, który osoba musi włożyć w podjazd.
W tym innowacyjnym modelu wprowadziliśmy też tempomat, podobny do tych, które mamy w samochodach - wyjaśnia poznański inżynier. Ostatnim usprawnieniem jest tryb sterowania gestem. Użytkownik zakłada specjalną rękawicę i za pomocą gestów wykonywanych palcami wprawia wózek w ruch.
Innowacyjne wózki to prototypy, które mają być jeszcze usprawniane. Zostaną wprowadzone na rynek jeśli znajdą się inwestorzy.