Już w pierwszych dniach września mieszkańcy Lublina będą mieli okazję poruszać się po mieście ekologicznym, zeroemisyjnym autobusem. Pojazd wyprodukowany został przez polską firmę Solaris pod Poznaniem, a sfinansowany w całości ze środków Unii Europejskiej.
Autobus ma 12 metrów długości i może pomieścić do 85 pasażerów. Na jednym tankowaniu wytrzyma cały dzień jazdy, około 250 km, a tankowanie trwa średnio tylko 10 minut.
Koszt jest wyższy niż w przypadku autobusu spalinowego, ale tylko na obecny moment. Zielony wodór to paliwo przyszłości, a w dodatku jest zeroemisyjny. Efektem spalania jest para wodna.
Do 2028 roku ma zostać zakupione jeszcze około stu pojazdów, które będą ekologiczne, zeroemisyjne i wykorzystujące najnowsze rozwiązania. Auta te są przyjazne dla środowiska i bardziej bezpieczne, m.in. posiadające układ klimatyzacyjny i ogrzewania, który będzie wykorzystywał CO2- dwutlenek węgla.
Miasto zapłaciło za niego 3,6 mln polskich złotych. Zgodnie z przewidywaniami, koszty eksploatacji obniżą się zdecydowanie i mimo droższego zakupu pojazdu (w tej chwili pojazdy wodorowe są niemal dwukrotnie droższe) przy niskich cenach wodoru taka inwestycja będzie się szybko zwracać. Na ten moment jest to w przybliżeniu 5 zł za 1 km.
Lublin jest nastawiony na coraz bardziej ekologiczne rozwiązania. Na terenie naszego kraju jest pięć fabryk, które produkują pojazdy tego typu - w tym aż dwa w woj. lubelskim.