Budowa tuneli kolejowych w Łodzi, potocznie nazywanych "łódzkim metrem", wkracza w decydującą fazę. W centrum uwagi znajduje się tarcza drążąca "Katarzyna", której prace zostały tymczasowo wstrzymane. Co się dzieje na placu budowy i kiedy możemy spodziewać się wznowienia drążenia?
Tarcza TBM o imieniu Katarzyna, jedna z maszyn odpowiedzialnych za drążenie tunelu, rozpoczęła swoją pracę w komorze przy ul. Odolanowskiej w Łodzi, a zakończy przy dworcu Łódź Fabryczna. Z zaplanowanych ok. 2,3 km tunelu, Katarzyna wydrążyła ponad połowę, czyli 1,3 km. Obecnie znajduje się pod al. 1 maja 21.
Tarcza TBM "Katarzyna" nie pracuje od listopada, kiedy na krótko wznowiono drążenie. Przypomnijmy, że we wrześniu zawaliła się ściana kamienicy przy al. 1 maja 23, co bezpośrednio wpłynęło na prace.
Mieszkańcy z tego budynku zostali tymczasowo zakwaterowani w hotelach. Teraz nie chcą już wracać do kamienicy.
Zaproponowano im mieszkania zastępcze. Widzieliśmy mieszkania, które mamy dostać. Przy czym one muszą iść do remontu. Cały czas czekamy - relacjonuje jedna z lokatorek. Inna kobieta ma podpisaną umowę najmu lokalu i jej mieszkanie jest remontowane. Ma nadzieję przeprowadzić się w lutym.
Jeszcze w innej sytuacji są ci łodzianie, którzy podpisali ugodę, obejrzeli i zaakceptowali nowy lokal, ale okazało się, że koszty jego remontu są zbyt wysokie. Teraz trwają w zawieszeniu, bo nie wiedzą, czy koszty remontu zostaną zaakceptowane przez PBDiM, czy też może będą jeszcze raz wybierać lokal zastępczy.
Część mieszkańców kamienicy spod numeru 23 przy al. 1 maja w Łodzi otrzymała pieniądze z odszkodowania. Dotyczy to tych, którzy podpisali ugody.
Inni czekają na wypłaty pieniędzy, bo obawiają się zawrzeć ugodę, w której zrzekną się wszelkich roszczeń wobec firmy ubezpieczeniowej i wykonawcy tunelu - firmy PBDiM. Zwłaszcza, że w treści ugody jest mowa o roszczeniach także w przyszłości i w okolicznościach, które dziś trudno jest przewidzieć.
Tarcza "Katarzyna" ma przed sobą jeszcze około kilometra tunelu do wydrążenia. W przeciwieństwie do niej, tarcza "Faustyna" zakończyła już swoją pracę, realizując wszystkie cztery tunele jednotorowe.
W związku z przerwą w pracach "Katarzyny" nasuwa się pytanie o termin wznowienia drążenia. Przed ponownym uruchomieniem tarczy prowadzone są dodatkowe specjalistyczne badania geofizyczne pod budynkiem al. 1 Maja 23. Jest to nieinwazyjny sposób szczegółowego poznania budowy geologicznej (...). Dążymy do tego, aby uruchomić tarczę w styczniu - informuje rzecznik PBDiM Piotr Grabowski.
Ci, którzy mieszkają na trasie tarczy, z niepokojem czekają na wznowienie drążenia tunelu, ale widzą też szanse na rozwój miasta.
Jest jak jest, inaczej nie będzie. Chcemy też, żeby w Łodzi było metro - powiedziała reporterce RMF FM jedna z mieszkanek.
Trochę strach jest, bo nie wiadomo, co może się zdarzyć. Są tu stare kamienice - ponad 100 lat mają - dodaje inny z mieszkańców.
Inwestor zapewnia, że po katastrofie budowlanej wyciągnął wnioski. Wykonawca już teraz wzmacnia podłoże pod budynkami. Piotr Grabowski tłumaczy, że budowane są tzw. szachty - dosyć duże studnie, sięgające kilku metrów w głąb, o średnicy kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu metrów. W studniach nawiercany jest grunt i specjalnymi pompami wtłacza się substancje betonopochodne, które mają go utwardzić.
Ich zadaniem jest utwardzenie tego gruntu, tak, abyśmy mieli pewną warstwę, nazwijmy ją izolacyjną, między tym, co dzieje się na dole, gdzie drąży tarcza TBM a tym, co dzieje się u góry, czyli kamienicami, fundamentami i pracami zewnętrznymi - usłyszała reporterka RMF FM.
Inwestor ma też przeprowadzić dodatkowe analizy stanu technicznego budynków, pod którymi będzie przechodzić tarcza.
Każdy z nich już teraz jest monitorowany przez całą dobę za pomocą elektronicznych czujników. Kiedy pojawią się niepokojące zmiany, drążenie zostanie natychmiast wstrzymane. 100-procentowe bezpieczeństwo ma zapewnić relokacja mieszkańców.
Wykonawca wyjaśnia mieszkańcom, na czym będą polegały prace, że ich mienie zostanie zabezpieczone, będzie budynek monitorowany, całodobowo będzie zapewniona ochrona - powiedział reporterce RMF FM Rafał Wilgusiak z PKP PLK.
Mieszkańcy mogą zamieszkać na koszt wykonawcy w hotelach albo w mieszkaniach, które znajdą na wolnym rynku, wtedy wykonawca zapewnia ekwiwalent finansowy do 150 złotych za dobę.
Wykonawca i PKP PLK zapewniają, że wszystkie nieruchomości są monitorowane przez całą dobę, a kolejni mieszkańcy będą przenoszeni do hoteli na czas przejścia maszyny pod ich domami. Takich osób jest ponad tysiąc.
Dziennikarka RMF FM Agnieszka Wyderka chciała zapytać władze miasta, jak patrzą na budowę "łódzkiego metra". Nikt z magistratu nie znalazł jednak dziś czasu na rozmowę z naszą reporterką.
Drążenie "Katarzyny" prowadzone było od czerwca do września tego roku, a także przez 10 dni listopada. W tym czasie tarcza przebiła się z ul. Mielczarskiego na al. 1 Maja. Postępy prac można śledzić online.
A co dzieje się za tarczą, gdy ta kontynuuje swoją podróż w głąb ziemi? Po przejściu tarczy TBM, rozpoczyna się kolejny etap prac, który obejmuje budowę samego tunelu.
Maszyny te nie tylko drążą, ale również układają zaokrąglone elementy obudowy, tzw. tubingi, tworząc pierścienie tunelu. Każdy pierścień składa się z ośmiu takich elementów, które są opuszczane do tunelu specjalnym dźwigiem.
Już teraz wszystkie cztery tunele jednotorowe zostały wydrążone, a mniejsza tarcza "Faustyna" zakończyła swoją pracę 29 listopada. Obecnie trwają przygotowania do budowy betonowych konstrukcji oraz instalacji niezbędnych dla funkcjonowania tunelu.
Na trasie tunelu kolejowego w Łodzi planowane są trzy podziemne przystanki: Koziny, Polesie i Śródmieście. Prace przy ich realizacji są już na zaawansowanym etapie.
Zewnętrzne ściany i płyty denne stacji są gotowe, a obecnie trwają prace związane ze zbrojeniem i betonowaniem różnych elementów konstrukcyjnych, takich jak stropy, ściany czy schody. Roboty prowadzone są na wszystkich poziomach podziemnych przystanków.
W kontekście całej inwestycji pojawia się również pytanie o przyszłość: kiedy pierwsze pociągi przejadą nowo wybudowanymi tunelami? Planowany termin zakończenia inwestycji jest uzależniony od uruchomienia tarczy TBM. Wówczas będzie można określić dokładny wpływ postoju na zakończenie kontraktu - wyjaśnia Rafał Wilgusiak z PKP PLK.
Optymistyczne prognozy mówią o 2027 roku.
Projekt tuneli kolejowych w Łodzi to ogromne wyzwanie inżynieryjne i dlatego przy drążeniu tuneli oraz zabezpieczaniu budynków zatrudniono specjalistów z Europy i Azji. Dzięki temu projektowi łodzianie zyskają możliwość szybkiego połączenia między kluczowymi punktami miasta.