Święta Miłosierdzia 2024 w Krakowie-Łagiewnikach. Od 2000 roku w Kościele katolickim pierwsza niedziela po Wielkanocy jest Świętem Miłosierdzia Bożego. Inspiracją do jego ustanowienia był "Dzienniczek" siostry Faustyny Kowalskiej, w którym zakonnica opisała objawienia Chrystusa.

REKLAMA

Święto Miłosierdzia Bożego jest obchodzone w pierwszą niedzielę po Wielkanocy. Ta data w kalendarzu liturgicznym nazywana jest inaczej drugą niedzielą wielkanocną.

Ks. Kania: Miłosierny Bóg wychodzi nam naprzeciw

Ks. Michał Kania, rektor Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Krakowskiej, podczas Mszy św. odprawionej w Niedzielę Bożego Miłosierdzia w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach powiedział w trakcie homilii, że "trzeba wszakże zupełnie skoncentrować się na osobie Jezusa Chrystusa". To pochodzący od Niego pokój przemienia zatwardziałe serca - zaznaczył.

Nie byłoby tutaj nas wszystkich w ten niedzielny poranek - nie byłoby świątyń wypełnionych modlitwą od brzasku - gdyby nie jeden świt, który został wypełniony blaskiem zmartwychwstania Chrystusa - mówił.

Trzeba wszakże zupełnie skoncentrować się na osobie Jezusa Chrystusa. To pochodzący od Niego pokój przemienia zatwardziałe serca - pomaga wytrwać w dobrym. Miłosierny Bóg wychodzi nam naprzeciw, zapraszając nas do takiego odniesienia względem innych. Niech taki będzie owoc naszego pielgrzymowania i modlitwy w tym wyjątkowym miejscu - dodał na zakończenie homilii.

Geneza Święta Miłosierdzia

Inspiracją do ustanowienia przez papieża Jana Pawła II Święta Miłosierdzia Bożego były objawienia Jezusa spisane przez siostrę Faustynę Kowalską.

Zakonnica ze Zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia w Krakowie napisała, że w 1931 r. Chrystus powiedział jej, że pragnie, aby "Święto Miłosierdzia Bożego było ucieczką i schronieniem dla wszystkich dusz, a szczególnie dla biednych grzeszników". Słowa te można przeczytać w dzienniku duchowym zakonnicy, który po latach wydano pod nazwą "Dzienniczek". Jak podaje zgromadzenie, pozycję przetłumaczono na 30 języków.

W samym klasztorze w krakowskich Łagiewnikach święto obchodzone jest od 1944 roku.

Ograniczenie przez zły przekaz

Mimo dynamicznego rozwoju kultu Miłosierdzia Bożego, święte oficjum (obecnie dykasteria) 1958 r. wprowadziło jego ograniczenie. W wydanym dokumencie kwestionowano nadprzyrodzoność objawień s. Faustyny, sprzeciwiono się wprowadzeniu Święta Miłosierdzia Bożego, zakazywało także rozpowszechniania obrazków i pism propagujących nabożeństwo w formach proponowanych przez s. Faustynę. Do kongregacji dotarło bowiem włoskie tłumaczenie fragmentów "Dzienniczka", które jedna z zakonnic wyrwała z kontekstu oraz pozmieniała sens niektórych sformułowań w samym tekście.

Rok później, 6 marca 1959 r. święte oficjum wydało drugi dokument. Jego autorzy wycofali się w nim z negatywnego sądu dotyczącego prawdziwości objawień, nie zakazywano również propagowania samego kultu, ale powierzono to "roztropności biskupów, włącznie z usunięciem obrazów, które ewentualnie zostały już wcześniej wystawione do kultu".

W Polsce wyjątkiem był kościół w Dolinie Miłosierdzia Bożego w pobliżu Jasnej Góry oraz kościół pw. św. Floriana Męczennika na stołecznej Pradze (obecnie katedra diecezji warszawsko-praskiej).

Pierwsze nabożeństwo do Miłosierdzia Bożego w kościele św. Floriana odbyło 5 października 1975 r. Zgodę u prymasa Stefana Wyszyńskiego wyjednał w lipcu 1975 r. brat Józef Szymanek ze Zgromadzenia Braci Serca Jezusowego. Od tamtej niedzieli każdego piątego dnia miesiąca nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego gromadziły setki osób z Warszawy i okolic. Przez pierwsze lata liturgiom przewodniczyli biskupi.

Beatyfikacja i kanonizacja s. Faustyny Kowalskiej

W międzyczasie metropolita krakowski kard. Karol Wojtyła rozpoczął proces beatyfikacyjny s. Faustyny Kowalskiej na szczeblu diecezjalnym. W 1968 r. zebrane dokumenty przekazano do kongregacji ds. świętych w Rzymie. Hierarcha podjął także decyzję o nowym wydaniu "Dzienniczka" zgodnie z oryginałem. Zlecił także ekspertyzę teologiczną pozycji ks. prof. Ignacemu Różyckiemu z Papieskiego Wydziału Teologicznego w Krakowie. Jego naukowa analiza stała się podstawą do wydanej w 1978 r. decyzji kongregacji (obecnie dykasterii) nauki wiary, która zezwoliła na kult miłosierdzia Bożego. Prefekt kard. Franjo Šeper wyjaśnił wówczas, że wzięto pod uwagę wiele oryginalnych dokumentów nieznanych w 1959 r. oraz opinie biskupów w Polsce.

W 1985 r. Święto Miłosierdzia Bożego w archidiecezji krakowskiej wprowadził kard. Franciszek Macharski. 10 lat później na prośbę Konferencji Episkopatu Polski papież Jan Paweł II wprowadził je dla wszystkich diecezji w kraju.

Ważnym etapem rozwoju kultu miłosierdzia Bożego stała się jednak dopiero beatyfikacja s. Faustyny Kowalskiej. Odbyła się ona 18 kwietnia 1993 r. w Rzymie.

Z kolei w 2000 r. papież kanonizował polską zakonnicę. Wyjaśnił wówczas, że chce w ten sposób "przekazać orędzie miłosierdzia nowemu tysiącleciu". Przekazuję je wszystkim ludziom, aby uczyli się coraz pełniej poznawać prawdziwe oblicze Boga i prawdziwe oblicze człowieka - powiedział Jan Paweł II.

W czasie kanonizacji, realizując orędzie, papież ogłosił drugą niedzielę wielkanocną - Niedzielą Miłosierdzia Bożego. Dekret w tej sprawie wydała 5 maja 2000 r. watykańska kongregacja (obecnie dykasteria) ds. kultu Bożego i dyscypliny sakramentów.