Operatorzy hulajnóg elektrycznych mają tydzień na zaproponowanie nowych rozwiązań dotyczących problemu niewłaściwie pozostawianego sprzętu na chodnikach, zieleńcach czy w pasie drogowym w Krakowie. Dziś odbyło się spotkanie zastępcy prezydenta miasta Andrzeja Kuliga z przedstawicielami operatorów hulajnóg elektrycznych. Władze Krakowa nie wykluczają wprowadzenia ograniczeń dla operatorów.
Drastyczne ograniczenie liczby hulajnóg elektrycznych w Krakowie, dotkliwy wzrost kosztów za ich porządkowanie przez miejskie służby czy nawet zerwanie umów z operatorami hulajnóg - to, podane przez władze miasta, przykłady możliwych ograniczeń dla działalności operatorów hulajnóg elektrycznych. Propozycje miasta przekazano w trakcie spotkania, które odbyło się z inicjatywy władz Krakowa.
Ten porządek publiczny jest ewidentnie naruszany przez operatorów. Obecny stan jest nie do utrzymania. Bierzemy także pod uwagę wypowiedzenie porozumienia i ogłoszenie konkursu na miejsca do parkowania między operatorami - powiedział reporterowi RMF FM Markowi Wiosło wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Operatorzy mają tydzień na przedstawienie nowych rozwiązań.
Jak szacuje miasto, po Krakowie codziennie porusza się kilka tysięcy hulajnóg.
Problem źle zaparkowanych hulajnóg narasta od kilku lat, głównie przez brak regulacji prawnych. Niezależnie od tego spotykaliśmy się kilkukrotnie z operatorami hulajnóg, które prowadzą sieć wypożyczalni w Krakowie, starając się ten problem ucywilizować, by zminimalizować pozostawianie pojazdów na chodnikach, zieleńcach czy pasach drogowych - powiedział Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa, cytowany przez portal krakowskiego urzędu miasta.
Jak zaznaczył, "w czasie dzisiejszego spotkania poinformowałem przedstawicieli tych firm, że jeżeli nie zabiorą się za porządkowanie hulajnóg i przestrzeganie zasad, o których mówiliśmy, i które wypracowaliśmy wspólnie w ostatnich latach, to będziemy zmuszeni podejść do tego tematu bardziej stanowczo".
Urząd Miasta Krakowa przypomina, że od 2020 r. obowiązuje porozumienie operatorów hulajnóg z Zarządem Transportu Publicznego. Zakłada ono m.in. nałożenie blokady ograniczającej prędkość pojazdu w centrum Krakowa.
Firmy zobowiązały się, że wypożyczane pojazdy będą poruszać się z prędkością do 18 km/h m.in. na obszarze Plant, Młynówki Królewskiej, parku Krakowskiego, parku Jordana, Lasku Wolskiego, parku Lotników Polskich czy Bulwarów Wiślanych. Porozumienie dotyczyło również określenia strefy wyłączonego parkowania - podaje urząd miasta na swojej stronie internetowej.
Magistrat przypomina, że "użytkownicy pojazdów nie mogą zostawić hulajnóg m.in. na obszarze Starego Miasta (w obrębie pierwszej obwodnicy) czy fragmencie Bulwarów Wiślanych a pozostawione niewłaściwie hulajnogi będą sukcesywnie porządkowane z ulic przez operatorów".