W 170 punktach Poznaniach powstaną specjalne miejsca przeznaczone do zwrotu hulajnóg elektrycznych. W niektórych częściach miasta użytkownicy będą mogli zaparkować swoje urządzenia tylko w wyznaczonych miejscach. Inaczej operator naliczy karę.

REKLAMA

Nieprawidłowe parkowanie hulajnóg elektrycznych wciąż pozostaje problemem, szczególnie dla osób niewidomych i niedowidzących. Nie wszyscy użytkownicy ustawiają hulajnogi w taki sposób, by nie przeszkadzały innym - przekazuje Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu. W związku z tym miasto postanowiło wykorzystać miejsca, w których do ubiegłego roku funkcjonowały stacje Poznańskiego Roweru Miejskiego. Od połowy 2023 roku mieszkańcy będą mogli zwracać w nich hulajnogi elektryczne wypożyczane w ramach aplikacji mobilnych.

Korzystanie z różnorodnych form transportu, zwłaszcza transportu ekologicznego, dostosowanego do bieżących potrzeb, postrzegamy jako właściwe. Takim rozwiązaniem są bez wątpienia hulajnogi elektryczne obok rowerów czy innych urządzeń transportu osobistego. Jednak związany z hulajnogami problem nieprawidłowego parkowania musi być rozwiązany - mówi Piotr Libicki, zastępca dyrektora ZDM ds. przestrzeni publicznej. Dlatego wspólnie z Biurem Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa Urzędu Miasta podjęliśmy intensywne rozmowy z operatorami hulajnóg i zaplanowaliśmy konkretne działania. Powstanie jeszcze w tym roku punktów mikromobilności jest tego przykładem - dodaje.

Łącznie powstanie 170 punktów zwrotu w różnych częściach miasta. Będzie tam można zostawić przede wszystkim hulajnogę, ale też rower. Co kluczowe, zostawiający hulajnogi w śródmieściu, na obszarze objętym strefą płatnego parkowania, będą zobowiązani do korzystania wyłącznie z tych punktów.

Operatorzy zadeklarowali, że tak zaprogramują swój system, że nie będzie można zakończyć wypożyczenia jednośladu jeśli nie zostanie on zwrócony w jednym z wyznaczonych miejsc. Będzie wówczas naliczana i pobierana z konta użytkownika dalsza opłata - wyjaśnia Piotr Libicki.

Zgodnie z proponowanym harmonogramem punkty mikromobilności mają zostać wyznaczone w czasie wakacji. Następnie przez miesiąc będą działać jako miejsca sugerowane do zaparkowania (bez wspomnianego naliczania dodatkowych opłat przez operatorów). Po tym okresie, a więc najprawdopodobniej we wrześniu br., parkowanie w tych lokalizacjach będzie już obowiązkowe. Obecnie trwa przygotowanie postępowania przetargowego na wykonanie oznakowania punktów.