Krakowskie MPK poinformowało, że padło ofiarą ataku hakerskiego, który został przeprowadzony wcześnie rano we wtorek. Z uzyskanych informacji wynika, że stoi za nim grupa hakerska ze Wschodu przeprowadzająca na zlecenie ataki na różne przedsiębiorstwa. Sprawa została zgłoszona policji oraz odpowiednim służbom.

REKLAMA

MPK zhakowane przez "grupę ze Wschodu"?

Trwająca od wtorku awaria systemów informatycznych, powodująca problemy z funkcjonowaniem m.in. systemów sprzedaży biletów, strony internetowej MPK w Krakowie oraz innych systemów informatycznych, to efekt ataku przeprowadzonego przez międzynarodową grupę hakerską - podało w środę krakowskie MPK.

"Z uzyskanych informacji wynika, że jest to międzynarodowa grupa hakerska ze Wschodu przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa. W związku ze skalą i charakterem tego ataku hakerskiego MPK w Krakowie sprawę zgłosiło policji oraz odpowiednim służbom państwowym zajmującym się cyberbezpieczeństwem" - czytamy w komunikacie.

Poinformowano także, że MPK w Krakowie skierowało zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych pracowników MPK oraz pasażerów.

Nie ma obecnie żadnego potwierdzenia, że do takiej kradzieży doszło, jednak krakowski przewoźnik zdecydował, że o takim ryzyku powiadomi wszystkie zainteresowane osoby.

"W przypadku stwierdzenia naruszenia poufności danych będziemy informować odrębnym komunikatem osoby, których potencjalnie może to dotyczyć" - dodano.

MPK prosi również klientów, współpracowników i pracowników o zwrócenie szczególnej uwagi na dziwne nietypowe maile, telefony i próby kontaktu. Przewoźnik zaleca również zastrzeżenie numeru PESEL.

Stanowisko prezesa MPK

Celem ataku miała być destabilizacja komunikacji w Krakowie, ale wciąż nie można wykluczyć, że dane pasażerów zostały wykradzione. To co ważne - autobusy i tramwaje w Krakowie kursują zgodnie z rozkładem, spółka zablokowała wszystkie swoje rachunki bankowe.

Mamy potwierdzenie, że nie zostały w żaden sposób naruszone nasze finanse, mamy również potwierdzenie, że płatności dokonywane przez naszych klientów w biletomatach kierowane są na właściwy rachunek bankowy
- powiedział reporterce RMF FM, prezes MPK w Krakowie - Rafał Świerczyński.

Dodał, że oprócz systemów informatycznych hakerzy zaatakowali też infrastrukturę przewoźnika, działania trwają, dlatego dziennikarzom nie przekazano szczegółów. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone.