Wojewoda małopolski nie będzie kwestionował uchwały Rady Miasta Krakowa z czerwca, zgodnie z którą o rok przesunięto wejście w życie przepisów o Strefie Czystego Transportu - poinformowały jego służby. Nie będzie też składał skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Strefa Czystego Transportu miała obowiązywać w Krakowie już od 1 lipca tego roku, ale wobec wątpliwości prawnych, protestów mieszkańców i faktu, że nie ma jeszcze rozstrzygnięcia Naczelnego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, radni zdecydowali, że przesuną moment wejścia przepisów w życie na 1 lipca 2025 roku.      

Uchwała z 19 czerwca 2024 roku tylko zmieniła datę wprowadzenia Strefy Czystego Transportu z 2024 na 2025 rok. Zmiana ma zatem charakter formalny, techniczny, a nie merytoryczny. Wymóg przeprowadzenia konsultacji społecznych rzeczywiście jest zawarty w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ale dotyczy on zakresu przedmiotowego. Ten zaś był już konsultowany na etapie wcześniejszym, w przypadku uchwały Rady Miasta Krakowa z listopada 2022 roku - tłumaczy wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 11 stycznia 2024 roku potwierdza stanowisko służb prawnych wojewody, że uchwała Rady Miasta Krakowa z 2022 roku w sprawie Strefy Czystego Transportu jest obarczona istotnymi wadami prawnymi. Niemniej jednak w związku ze skargami kasacyjnymi wyrok ten jest nieprawomocny. Jeśli zostanie on utrzymany w mocy przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uchwała może zostać wyeliminowana z obrotu prawnego.

Podzielam stanowisko władz Krakowa, że w takiej sytuacji konieczne jest działanie chroniące mieszkańców przed "chaosem informacyjnym" i "nieoczywistością" w zakresie obowiązywania zapisów uchwały. Tak właśnie uzasadniono podjęcie uchwały zmieniającej termin wejścia w życie Strefy Czystego Transportu w Krakowie - dodał wojewoda. Osobną kwestią jest praca nad nową uchwałą. Życzyłbym sobie, aby ten dokument był przemyślany, dojrzały, uwzględniający wymogi ustawy o elektromobilności oraz nade wszystko - interesy mieszkańców i niestanowiący dla nich utrudnienia - dodał Krzysztof Jan Klęczar.

Krakowscy radni przyjęli uchwałę o Strefie Czystego Transportu, która miałaby obejmować całe miasto, w listopadzie 2022. W styczniu 2024 WSA stwierdził jej nieważność, wskazując że w dokumencie nie określone zostały precyzyjnie granice strefy.