Muzeum Narodowe w Krakowie ma już wszystkie kartony z projektami witraży autorstwa Józefa Mehoffera do gotyckiej katedry w szwajcarskim Fryburgu. Właśnie zakupiono ostatnich pięć. Prace te będą kluczowym elementem zbiorów sztuki z okresu Młodej Polski.
Kartony fryburskie Józefa Mehoffera należą do najważniejszych arcydzieł z okresu Młodej Polski. Artysta zaprojektował monumentalnej skali zespół witrażowy, który w historii sztuki polskiej nie ma sobie równych pod względem skali i wartości artystycznej - podkreśla dyrektor MNK prof. Andrzej Szczerski.
Dodał, że Józef Mehoffer wprowadził do gotyckiego kościoła oryginalną stylistykę, nawiązującą zarówno do współczesnej mu idei polskiego stylu narodowego, jak i zachodnioeuropejskiego Art Nouveau. Potrafił też w nowatorski sposób zaprezentować tradycyjną chrześcijańską ikonografię
W styczniu 1895 roku fryburskie Bractwo Najświętszego Sakramentu ogłosiło międzynarodowy konkurs na projekt witraży do katedry. Wzięło w nim udział 47 artystów. Zwyciężył 26-letni Józef Mehoffer. Ten wybór i realizacja w 1896 roku pierwszego okna witrażowego przyniosły polskiemu artyście niebywały sukces.
Praca nad zespołem 21 kartonów do wiraży w fryburskiej świątyni, realizowana z fryburską firmą witrażowniczą Kirsch & Fleckner zajęła artyście 41 lat.
Pięć kartonów Józefa Mehoffera było przez lata zdeponowane przez spadkobierców artysty w Musée d’art et d’histoire de Fribourg. Ich zakup i sprowadzenie do Polski było możliwe dzięki dotacji przyznanej przez premiera Mateusza Morawieckiego. Natomiast szesnaście pozostałych spadkobiercy oddali w latach 80. XX wieku w depozyt MNK