"Element losowości, tego boję się najbardziej. Z tempem sobie poradzę" - mówi lider Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski Jakub Brzeziński przed startem w kończącym sezon 75. Rajdzie Polski. Impreza w tym roku jest też zaliczana do cyklu mistrzostw Europy ERC FIA. Rajd zaczyna się w najbliższy piątek.

Jeżeli będzie sucho, ładnie to droga się nie zniszczy. Będzie twardo i nie będzie miało znaczenia z jakim numerem pojedziemy. Jeśli jednak będzie padać to droga szybko się zniszczy. Wtedy ratunkiem jest jazda z wysokim numerem. W przeciwnym razie jedziesz dramatyczną drogą. W niektórych miejscach koleiny na Rajdzie Polski mogą dochodzić dosłownie do pasa. Ciężko przejeżdża się przez zakręty, bo nie masz żadnej koncepcji - musisz jechać właśnie w koleinach. Trudno się hamuje. Kamienie niszczą samochód od spodu i jedziesz trochę na przetrwanie. Mam nadzieję, że warunki takie nie będą. Chciałbym, żeby losy tytułu rozstrzygnęły się w typowo sportowej walce - opowiada Jakub Brzeziński, który w Mikołajkach będzie bronił przewagi w klasyfikacji generalnej RSMP.

Czego Brzeziński obawia się przed najważniejszym startem sezonu i jak ocenia tegoroczną trasę przygotowaną przez organizatorów Rajdu Polski?

75. Rajd Polski to 15 odcinków specjalnych o łącznej długości 215 kilometrów. Wśród gwiazd nie zabraknie czołówki kierowców ścigających się o tytuł Mistrza Europy. W tym gronie są choćby Aleksiej Lukjaniuk czy Nikołaj Griazin. Na liście startowej jest także Łukasz Habaj również ścigający się w cyklu ERC oraz Łukasz Pieniążek, którego można oglądać na trasach Mistrzostw Świata w rywalizacji WRC2. Na mazurskich szutrach powalczy też krajowa czołówka walcząca o najwyższe miejsca w RSMP.

Na trasie 75. Rajdu Polski przygotowano 30 specjalnych stref kibica. Nowością będzie odcinek specjalny Mikołajki Max: "Rozpoczyna się na drogach w okolicy stolicy Mazur, a kończy na torze. Nigdy wcześniej nie przeprowadzaliśmy takiego OS-u w Rajdzie Polski. Kibicom będzie dzięki temu łatwiej zobaczyć rywalizujące załogi na trasie odcinka i zdążyć do serwisu, aby podziwiać prace mechaników - podkreśla dyrektor 75. Rajdu Polski Krzysztof Maciejewski.

Harmonogram PZM 75. Rajdu Polski 

Piątek, 21 września 2018 (1 odcinek specjalny 2,5 km):

7:30 - odcinek testowy: Tałty (3,26 km)

10:00 - odcinek kwalifikacyjny: Tałty (3,26 km)

12:45 - konferencja prasowa z zawodnikami (biuro prasowe)

14:10 - wybór pozycji startowych (Plac Wolności, Mikołajki)

15:00 - ceremonia startu (Plac Wolności, Mikołajki)

17:00 - OS 1: Mikołajki Arena (2,5 km)

Sobota, 22 września 2018 (8 odcinków specjalnych, łącznie 114,52 km):

6:45 - serwis A - 15 min. (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)

7:30 - OS 2: Paprotki (15,22 km)

9:05 - OS 3: Świętajno (19,60 km)

10:00 - OS 4: Stare Juchy (13,31 km)

11:30 - OS 5: Mikołajki Max (9,13 km)

12:00 - serwis B - 30 min. (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)

13:00 - OS 6: Paprotki (15,22 km)

14:35 - OS 7: Świętajno (19,60 km)

15:30 - OS 8: Stare Juchy (13,31 km)

17:00 - OS 9: Mikołajki Max (9,13 km)

Flexi serwis C - 45 min. (Hotel Gołębiewski, Mikołajki) 

Niedziela, 23 września 2018 (6 odcinków specjalnych, łącznie 97,9 km):

6:45 - serwis D - 15 min. (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)

8:05 - OS 10: Pozedrze (13,45 km)

9:10 - OS 11: Gołdap (19,9 km)

11:20 - OS 12: Baranowo (15,6 km)

12:10 - serwis E - 30 min. (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)

13:45 - OS 13: Pozedrze (13,45 km)

14:50 - OS 14: Gołdap (19,9 km)

17:00 - OS 15: Baranowo (15,6 km)

17:40 - serwis F - 10 min. (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)

18:20 - ceremonia mety (Plac Wolności, Mikołajki)

(ug)