Polska komisja wyjaśniająca okoliczności katastrofy smoleńskiej opublikowała swój raport. Pracom przewodniczył minister Jerzy Miller. Oto zapis relacji "minuta po minucie".
Raport komisji Jerzego Millera (wersja polska) [PDF]
Raport komisji Jerzego Millera - załączniki (wersja polska) [PDF]
Raport komisji Jerzego Millera (wersja angielska) [PDF]
Raport komisji Jerzego Millera - załączniki (wersja angielska) [PDF]
Raport komisji Jerzego Millera (wersja rosyjska) [PDF]
Raport komisji Jerzego Millera - załączniki (wersja rosyjska) [PDF]
16:19 Zakończyła się konferencja premiera Tuska. My również kończymy, dziękujemy za śledzenie naszej relacji.
15:43 Tusk: Postawa opozycji od pierwszych dni po katastrofie smoleńskiej aż do dzisiaj jest skrajnie nieodpowiedzialna.
15:37 Czy Donald Tusk podjął dobrą decyzję o odwołaniu ministra obrony Bogdana Klicha? [GŁOSUJ W ANKIECIE]
15:15 Tusk przyjął rezygnację Bogdana Klicha
15:14 Tusk: W raporcie jest to, czego zabrakło w raporcie MAK-u: przygotowanie lotniska i kontrolerów
15:13 Tusk: Wykluczono skrajne interpretacje: zamach, udział osób i instytucji trzecich, naciski na załogę
15:12 Tusk: Jest bardzo ważne, by istota raportu dotarła do nas wszystkich
15:11 Tusk: Komisja stanęła na wysokości zadania
15:09 Początek konferencji premiera Donalda Tuska.
14:45 V część prezentacji
14:44 IV część prezentacji
14:26 Komisja oparła się na zbyt ograniczonych przesłankach. Miała związane ręce, była skazana na źródła od Rosjan - powiedziała Magdalena Merta, po wyjściu ze spotkania z członkami komisji Millera.
14:20 Za około 25 minut konferencja prasowa Donalda Tuska
14:19 Strona rosyjska stwierdziła, że wariant osobnych wizyt premiera i prezydenta RP w Katyniu byłby najbardziej korzystny
13:49 Miller: Na lotnisku w Smoleńsku nie było sztucznej mgły. Komisja nie wyjaśniała kwestii alkoholu we krwi gen. dowódcy Sił Powietrznych gen. Andrzeja Błasika, bo to Rosjanie przeprowadzali sekcję zwłok. Przed wylotem samolotu z Warszawy nie było kłótni między dowódcą załogi Tu-154M kpt. Arkadiuszem Protasiukiem, a Błasikiem.
13:32 Antoni Macierewicz uważa, że szef MSWiA Jerzy Miller w raporcie dotyczącym przyczyn katastrofy smoleńskiej "zrzucił całą winę na Polaków", posługując się przy tym - jak mówił - kłamstwami
13:00 Rodziny w Kancelarii Premiera w milczeniu wysłychały raportu komisji i słuchają konferencji prasowej Jerzego Millera. Małgorzata Wasermann powiedziała nam przed chwilą, że ma już kilkadziesiąt pytań w związku z raportem. Na spotkaniu z komisją będzie okoo 100 osób - członków rodzin ofiar.
12:57 Czy raport komisji Millera wyjaśnia przyczyny katastrofy w Smoleńsku? [GŁOSUJ W ANKIECIE]
12:52 III część prezentacji
12:51 II część prezentacji
12:39 O locie Tu-154 M do Smoleńska bez "lidera" na pokładzie zdecydował ostatecznie 36. pułk lotnictwa transportowego a strona rosyjska, pomimo obowiązującego przepisu to zaakceptowała
12:33 Str. 314. Zabezpieczenie medyczne lotniska SMOLEŃSK PÓŁNOCNY nie gwarantowało udzielenia pomocy medycznej 96 osobom na pokładzie samolotu Tu-154M. Sposób działania straży pożarnej nie zapewnił sprawnego prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczej na terenie lotniska SMOLEŃSK PÓŁNOCNY.
12:22 Miller: Komisja w żadnym wypadku nie orzeka o winie
12:19 Miller o statusie lotu: wojskowy
12:16 I część prezentacji
12:11 Rosja: Media o wnioskach polskiej komisji [CZYTAJ WIĘCEJ...]
12:07 Żadne czujniki nie zanotowały "dwóch silnych wstrząsów".
12:06 Dowódca Sił Powietrznych gen. Andrzej Błasik w końcowej fazie lotu 10 kwietnia był w kokpicie Tu-154M, ale nie ingerował w działanie kapitana ani załogi
11:43 Kontroler z wojskowego Okęcia zbyt późno przekazał meteorologowi z Okęcia informację o pogodzie w Smoleńsku, którą dostał od załogi Jaka-40 - stwierdza raport komisji Millera. Gdyby załoga Tu-154 miała ją, mogłaby zawrócić lub lecieć na lotnisko zapasowe - dodano.
11:41 Istniejące w 2010 r. przepisy lotnicze zapewniały możliwość bezpiecznego wykonania lotu Tu-154M
11:37 Czy uważasz, że raport komisji Millera, został przygotowany rzetelnie? Głosuj w ankiecie!
11:34 Dowódca podjął błędną decyzję o odejściu w automacie, później jego reakcja była bardzo sprawna
11:31 Miller: Załoga nie była samobójcami. Podjęła decyzję "odchodzimy na drugi krąg"
11:29 Miller: Statek był sprawny do czasu zderzenia z drzewem. Nikt nie ingerował w lot samolotu, nie użyto materiałów wybuchowych, chemicznych i jądrowych
11:28 Miller: Uspokajające komendy z lotniska były mylące
11:27 Miller: Lądowanie w takich warunkach wymaga bezbłędnej współpracy załogi i lotniska.
11:25 Miller: Brakowało szkolenia w trudnych warunkach atmosferycznych z wykorzystaniem symulatora. W skrajnie trudnych warunkach tylko na symulatorze można wyćwiczyć, jak ratować siebie i pasażerów.
11:25 Miller: Decyzje były prawidłowe. Nie było nawyku, jak takie trudne decyzje realizować
11:22 Miller: 10 IV załoga podejmowała właściwe decyzje, ale nie potrafiła ich właściwie zrealizować
11:21 Miller: Czym różniły się loty 7 i 10 kwietnia? Szczególnie trudne warunki atmosferyczne
11:21 Komenda odejścia za późno - na wysokości 39 m względem poziomu lotniska
11:16
11:12 Procedura odejścia zainicjowana 60 metrów za nisko
11:10 To nie drzewo było za wysoko, ale samolot był w miejscu, w którym nie powinien być
11:07 Dowódca załogi Tu-154M był nadmiernie obciążony; tylko on posługiwał się językiem rosyjskim wystarczająco biegle, by porozumiewać się bez problemów z wieżą w Smoleńsku
11:06 Str. 92. Aktywność telefonów komórkowych na pokładzie samolotu „Instrukcja postępowania personelu pokładowego w samolotach i śmigłowcach 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego”, Wydanie II, Warszawa 2007 r. zawiera wymóg zakazu używania na pokładzie telefonów komórkowych. Spośród znalezionych na miejscu wypadku telefonów komórkowych co najmniej 18 było aktywnych (zalogowanych do sieci). Jeden należał do członka personelu pokładowego, dwa do pracowników Kancelarii Prezydenta RP, trzy do generałów w tym Dowódcy Sił Powietrznych, a jeden do Małżonki Prezydenta RP.
11:05 Raport: od 2008 roku odnotowano aż 125 przypadków wygenerowania sygnałów ostrzegawczych przez system TAWS. "Podczas analizy materiałów OKL nie wpisywano przyczyn mających wpływ na zadziałanie systemu TAWS. Tylko w kilkunastu przypadkach wpisano, że przyczyną generowania sygnałów ostrzegawczych przez TAWS było wykonywanie podejścia do lądowania bez pomocy radionawigacyjnych (np. lądowanie w Czadzie 06.09.2008 r.) lub wykonywanie podejścia z widzialnością bez wykorzystania systemu ILS (lądowanie w Gdańsku 17.12.2008 r.). Może to świadczyć, że załogi nie znały zasad prawidłowej eksploatacji urządzenia TAWS. Doprowadziło to do wyrobienia nieprawidłowego nawyku ignorowania generowanych przez system TAWS ostrzeżeń."
"Może to świadczyć, że załogi nie znały zasad prawidłowej eksploatacji urządzenia TAWS. Doprowadziło to do wyrobienia nieprawidłowego nawyku ignorowania generowanych przez system TAWS ostrzeżeń."
11:00 Załoga nie była wystarczająco wyszkolona i nie wiedziała, że jeśli na lotnisku nie ma systemu ILS (a tak było w Smoleńsku) niemożliwe będzie wykonanie automatycznego odejścia na drugi krąg
10:54 Raport zawiera kilkadziesiąt zaleceń, m.in. dla kancelarii prezydenta i premiara, Sejmu i Senatu, ministrów obrony i spraw zagranicznych oraz Sztabu Genaralnego WP i Dowództwa Sił Powietrznych.
10:53
10:43 Po katastrofie w obrębie lotniska została przeprowadzona wycinka drzew. Brzoza, z którą zderzył się samolot, miała wysokości zgodną z normami
10:41 Poziom wyszkolenia załogi zagrażał bezpieczeństwu lotów
10:37
10:36 Nie stwierdzono nacisku na załogę
10:34 Tylko technik pokładowy miał ważne uprawnienia do wykonywania lotów
10:33 Lotnisko Smoleńsk Północny nie zapewniało warunków do lądowania zwłaszcza w warunkach ograniczonej widoczności
10:32 Gęstość zadrzewienia na podejściu mogło utrudniać pracę urządzeń radiolokacyjnych
10:31 Wysokość drzew na lotnisku w Smoleńsku mogła przeszkadzać załogom podchodzącym do lądowania.
10:31 W Specpułku ustanowiono własne standardy niezgodne z programem szkolenia, regulaminem lotów i innymi dokumentami
10:27
10:26 Nadmierna prędkość opadania Tu-154 jedną z przyczyn katastrofy
10:26 Zejście Tu-154 poniżej minimum wysokości jedną z przyczyn katastrofy
10:25 Załoga nie chciała lądować, chciała wykonać jedynie próbne podejście
10:25 Samolot był sprawny technicznie do momentu zderzenia z ziemią; urządzenia działały prawidłowo
10:23 Uchybienia formalne w organizacji lotu nie miały wpływu na tragedię.
10:21 Dowódca statku powietrznego - pilot w dniu 10.04.2010 r. nie posiadał ważnych uprawnień do wykonywania lotów w charakterze dowódcy samolotu Tu-154M i Jak-40
10:19 Nie było możliwości odejścia samolotu
10:17 Nie ma śladów użycia materiałów wybuchowych
10:16 Kierownik lotniska w Smoleńsku podawał błędne komendy
10:05: Miller: Żaden z członków komisji nie złożył głosu odrębnego
10:02 Na salę wchodzi Jerzy Miller i członkowie komisji.
Dotychczas ujawnione dokumenty dotyczące katastrofy w Smoleńsku