Wielu początkujących przedsiębiorców myśli, że pomysł na biznes to już jest połowa sukcesu. Niestety rzeczywistość rozwiewa to przekonanie. Pomysł bowiem, to dopiero początek. Wcale nie najistotniejszy. Najważniejsze jest doprowadzenie do stworzenia gotowego produktu, nawet jego podstawowej wersji. Dzięki temu będziemy wiedzieć, czy klienci będą gotowi go kupić. W tym tygodniu w ramach w ramach akcji Mapa przedsiębiorczości w RMF FM i na RMF24.pl podpowiemy Wam jak ocenić potencjał swojego biznesu zanim wystartujemy. Na Wasze pytania odpowiadać będzie Jarosław Stefański z mBanku. Możecie je zadawać za pomocą specjalnej platformy, którą znajdziecie poniżej.

REKLAMA

Eksperci i praktycy podpowiadają, by na początku stworzyć prostą makietę lub opis naszego produktu, czy usługi. To można zrobić w trzy dni. Taki projekt powinniśmy pokazać potencjalnym klientom. To mogą być nasi znajomi, to mogą być internauci.

ZOBACZ JAK NA WASZE PYTANIA W UBIEGŁYM TYGODNIU ODPOWIADAŁ TYMOTEUSZ DOLIGALSKI

ZOBACZ JAK NA WASZE PYTANIA ODPOWIADAŁA KATARZYNA KRÓLAK-WYSZYŃSKA

OBEJRZYJ FILMY Z PSYCHOLOGIEM BIZNESU MIŁOSZEM BRZEZIŃSKIM

Przekłuwanie pomysłu w produkt

Każdy pomysł można nazwać konkretnym dopiero, gdy twierdząco odpowiemy na dwa pytania:
1) Czy jesteśmy w stanie zrealizować nasz pomysł?
2) Czy klienci to kupią?

Odpowiedź na pierwsze pytanie wydaje się prosta. Odpowiedź na drugie może być pułapką. Zdecydowana większość początkujących przedsiębiorców zbyt szybko zakłada, że nasz produkt lub usługa na pewno zostaną kupione. W rzeczywistości okazuje się, że klientów brak.

Kluczowe jest jak najszybsze określenie "potencjału sprzedażowego" naszego produktu, bo jeżeli popełnimy tu błąd i ruszymy z produkcją wadliwego towaru, poniesiemy ogromne straty. Im później będziemy w łańcuchu produkcji, tym większe będą koszty modyfikacji produktu.

Budujemy makietę

Pierwszym krokiem przedsiębiorcy powinno być stworzenie bardzo wstępnej wersji produktu czy usługi oraz zderzenie go z klientami. Nazwijmy go pierwszym modelem.
Dobry model musi spełniać 3 warunki:
1) Być zrozumiały dla klienta bez zbędnego tłumaczenia;
2) Być maksymalnie tani do stworzenia;
3) Być możliwy do stworzenia w 3 dni.

Taki model to oczywiście nie jest gotowy produkt. Na ma co tracić na niego zbyt dużo czasu i energii.

Przykłady:
- Jeżeli projektujesz stronę www/aplikację - pokaż klientowi jej rysunki na kartce
- Jeżeli chcesz sprzedawać w internecie - pokaż klientowi pomysł na stronę www
- Jeżeli planujesz otworzyć zakład kosmetyczny - pokaż klientowi propozycję oferty stojąc obok swojego potencjalnego lokalu

Doświadczeni przedsiębiorcy podpowiadają by prezentację naszego modelu zakończyć pytaniem: "Jeżeli za 3 miesiące wrócę do Pana z finalną wersją, kupi Pan ją za 50 złotych"? Wiele badań wskazuje, że okres zobowiązania (aż 3 miesiące) i jego wartość (tylko 50 zł) zmuszają potencjalnego klienta do udzielenia rzetelnej odpowiedzi. Oczywiście, możemy usłyszeć odpowiedź brzmi "nie". Wtedy warto zadawać rozmówcy jak najwięcej pytań, zebrać maksymalną liczbę opinii. Na ich podstawie poprawimy naszą ofertę. A to przybliża nas do sukcesu.

TU MOŻESZ ZADAĆ PYTANIE EKSPERTOWI:

Krzysztof Berenda