Harriota avia - to nazwa odkrytego przez nowozelandzkich naukowców "rekina widmo", który żyje na dużych głębokościach w Oceanie Spokojnym – podała brytyjska stacja BBC. Gatunek ten charakteryzuje się niezwykle długim pyskiem.

"Rekiny duchy" są blisko spokrewnione z rekinami i płaszczkami. Nie mają łusek, a ich szkielety są w całości zbudowane z chrząstki. Zazwyczaj żyją one na dużych głębokościach sięgających do 2600 m.

Ich siedlisko sprawia, że trudno je badać i monitorować, co oznacza, że niewiele wiemy o ich biologii ani o tym, czy stanowią zagrożenie - powiedziała w rozmowie z BBC jedna z nowozelandzkich naukowczyń dr Brit Finucci, która opisała nowy gatunek.

Spesies jerung hantu baharu ditemui sainstis New Zealand#BHDunia Dinamakan sebagai Harriotta avia sempena nenek seorang sainstis.https://t.co/tZXso1CwsV

bharianmySeptember 24, 2024

Zespół badaczy z Krajowego Instytutu Badań Wody i Atmosfery (NIWA) znalazł rybę w obszarze dna oceanu znanym jako Grzbiet Chatham, który położony jest na wschód od Nowej Zelandii.

Dr Finucci stwierdziła, że nowo odkryty gatunek wyróżnia się niezwykle długim pyskiem, który może stanowić połowę długości jego ciała.

Jak przyznała, nadana przez nią nazwa ryby ma osobisty dla niej charakter. Avia po łacinie oznacza babcię. Chciałam oddać jej hołd, ponieważ z dumą wspierała mnie w karierze naukowej - wyjaśniła badaczka.