Do droższego prezentu nie warto dołączać tańszego, nawet jeśli obydwa tworzą jeden pakiet. Z badań amerykańskich psychologów wynika, że drogi podarunek zestawiony z tanim dodatkiem traci na wartości - pisze "Journal of Consumer Research".
Prof. Kimberlee Weaver z Virginia Tech, główna autorka badań, twierdzi na łamach pisma, że po raz kolejny sprawdza się powiedzenie, że więcej nie zawsze oznacza lepiej. Taka zasada sprawdza się szczególnie w przypadku prezentów. Jako przykład uczona podaje odtwarzacz MP3 w zestawieniu z plikami muzycznymi. Uczestniczące w eksperymencie 92 osoby pytano, jak oceniają jego wartość. Przy czym podzielono je na dwie grupy. Jedna z nich miała podać cenę samego odtwarzacza, druga natomiast określała wartość całego pakietu, czyli MP3 wraz z plikami. Gdy ochotnikom pokazywano sam odtwarzacz, średnio szacowali jego wartość na 240 dolarów. Ale ci, którzy mieli ocenić cały pakiet, wymieniali kwotę zaledwie 170 dolarów.
Dr Stephen Garcia z University of Michigan, współpracownik prof. Weaver, wyjaśnia, że osoba obdarowująca i obdarowywana postrzegają ten sam prezent z różnych punktów widzenia. Gdy wręczamy podarunek, dobrze znamy jego wartość, wydaje się nam więc, że im więcej dajemy, tym większe będzie zadowolenie osoby obdarowywanej. Niestety, ludzie odbierający prezent inaczej go oceniają, bo gdy otrzymują coś drogiego wraz z tym, co jest tanie, uśredniają jego wartość. Psychologowie nazywają to paradoksem obdarowywania (The Presenter's Paradox), wynikającym z różnicy perspektyw.
Ten paradoks występuje również w wielu innych sytuacjach. W kolejnej próbie pytano ochotników, jaką karę wolą za zaśmiecanie środowiska: grzywnę w wysokości 750 dolarów czy taką samą karę pieniężną, ale w połączeniu z dwiema godzinami prac społecznych? Ku zaskoczeniu badaczy 25 osób spośród 29 twierdziło, że woli tę drugą opcję! Grzywna w tej samej wysokości postrzegana była jako mniej dotkliwa wraz z karą prac społecznych.
Stephen Garcia twierdzi, że warto o tym pamiętać również podczas prezentacji danych. Przede wszystkim nie należy podawać zbyt dużo informacji, najlepiej skupić się na tych najważniejszych. Ale sugeruje też, by dobierać tylko te dane, które w pozytywnym świetle przedstawiają omawiany temat.