Podczas 17. edycji Mastercard OFF CAMERA już po raz kolejny zaprezentowane zostaną filmy, które wyróżniły się na festiwalach z całego świata. Dobrze znana widzom sekcja "Festiwalowe Hity" koncentruje się na najbardziej oryginalnych, najlepiej ocenianych i najchętniej oglądanych przez festiwalową społeczność produkcjach.
Tegoroczne zestawienie porusza tematy charakterystyczne dla współczesnych społeczeństw, zgłębiając problemy przedstawicieli różnych wyznań, grup wiekowych i płci. Jednak produkcje, które znaleźć będzie można w tegorocznej sekcji "Festiwalowe Hity", rzucą nowe światło na zagadnienia mające znaczenie bez względu na którykolwiek z wymienionych aspektów.
Owdowiała, emerytowana, siedemdziesięcioletnia nauczycielka Blaga pada ofiarą telefonicznego przestępstwa. Tracąc oszczędności życia, które chciała przeznaczyć na nagrobek dla niedawno zmarłego męża, kobieta postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. W poczuciu głębokiej frustracji i upokorzenia pozostawia za sobą dotychczasowy zbiór przekonań, tworząc nową hierarchię wartości, na ścieżce przestępstwa i własnego poczucia sprawiedliwości. Domykający trylogię poświęconą współczesnym problemom społecznym Bułgarii film Stephana Komandareva, to jeden z największych przebojów ostatniego sezonu festiwalowego. Określany jako bułgarski Breaking Bad, to wielokrotnie nagradzany na całym świecie, trzymający w napięciu thriller z wyrazistą kreacją Eli Skorchevy.
Reżyseria: Stephan Komandarev
Scenariusz: Stephan Komandarev, Simeon Ventsislavov
Zdjęcia: Vesselin Hristov
Muzyka: Kalina Vasileva
Obsada: Eli Skorcheva, Gerasim Georgiev, Rozalia Abgarian, Ștefan Denolyubov, Ivan Barnev
Kraj: Bułgaria/Niemcy
Rok produkcji: 2023
Czas: 114 min/kolor
Nagrody: MFF w Karlowych Warach - Najlepszy film, Najlepsza aktorka (Eli Skorcheva), Nagroda jury ekumenicznego; MFF w Rzymie - Nagroda Główna Jury; MFF w Goa - Najlepszy reżyser
Fabuła "Bogu dzięki, chłopiec", oparta na doświadczeniach rodziny samego reżysera (debiutujący Amjad Al-Rasheed), eksploruje różnice klasowe i problem prawa spadkowego w Jordanii, które determinuje dziedziczenie majątku wyłącznie przez mężczyzn. Gdy Nawal (w nagradzanej roli Mouny Hawy) traci nagle męża, musi zmierzyć się z brakiem spadkobiercy oraz presją wynikającą z kłopotliwej przeszłości zmarłego męża. Będąca w żałobie kobieta, wraz z córeczką stają przed trudnym wyborem, którego konsekwencje mogą okazać się katastrofalne. Film Amjada Al-Rasheeda, to pierwszy w historii jordański film pokazany na festiwalu w Cannes. Debiut został świetnie przyjęty, jako wstrząsający społeczny dramat, często porównywany do dzieł Asghara Farhadiego. Po okraszonej sukcesem premierze na Lazurowym Wybrzeżu, film zaczął zdobywać uznanie na festiwalach na całym świecie.
Reżyseria: Amjad Al-Rasheed
Scenariusz: Amjad Al-Rasheed, Rula Nasser, Delphine Agut
Zdjęcia: Kanamé Onoyama
Muzyka: Jerry Lane
Obsada: Mouna Hawa, Haitham Omari, Yumna Marwan, Salwa Nakkara, Mohammed Al Jizawi
Kraj: Jordania/Francja/Arabia Saudyjska/Katar/Egipt
Rok produkcji: 2023
Czas: 113 min/kolor
Nagrody: MFF w Cannes - Najlepszy Europa Label Cinemas, Nagroda Fundacji Gan; MFF w Salonikach - Najlepsza rola (Mouna Hawa); MFF Camerimage w Tourniu - Najlepszy film (Konkurs debiutów reżyserskich)
Pochodzące z Ameryki przyjaciółki Hanna i Liv (w tych rolach Julia Garner i Jessica Henwick ) postanawiają spędzić lato w podróży po Australii. Kiedy kobietom kończą się pieniądze, zmuszone są do podjęcia na miejscu tymczasowej pracy. Postawione w wymagającej sytuacji, decydują się na górniczą osadę na prowincji, gdzie prowadzony jest jedyny lokalny bar. Amerykanki szybko dostosowują się do specyficznego klimatu tego miejsca, pełnego alkoholu, wyzywających spojrzeń i seksistowskich żartów. Spędzenie w takich warunkach kilku tygodni wymaga od bohaterek hartu ducha i wypracowania nowej strategii. Jest to konieczne tym bardziej, że wkrótce zostaną postawione w sytuacji, która wymknie się spod kontroli. W swoim najnowszym filmie, utalentowana australijska reżyserka Kitty Green kontrastuje kobiecą siłę i solidarność z toksyczną męskością, umiejscawiając akcję w australijskich bezdrożach. "The Royal Hotel" to klimatyczna opowieść, która łączy w sobie elementy trzymającego w napięciu thrillera z feministycznym kinem zemsty.
Reżyseria: Kitty Green
Scenariusz: Kitty Green, Oscar Redding
Zdjęcia: Michael Latham
Muzyka: Jed Palmer
Obsada: Julia Garner, Jessica Henwick, Herbert Nordrum, Hugo Weaving, Dylan River
Kraj: Australia/Wielka Brytania
Rok produkcji: 2023
Czas: 90 min/kolor
Nagrody: MFF w San Sebastián - Nagroda RTVE-Otra Miranda
Akcja nowego filmu Warwicka Thorntona osadzona jest w latach 40. XX wieku, w odległej placówce pełniącej rolę schroniska dla porzuconych dzieci. Anonimowy chłopiec o rdzennych korzeniach trafia tam pod opiekę nadzwyczaj pobożnej siostry zakonnej Eileen (Cate Blanchett). Choć siostra Eileen okazuje dużo empatii, konsekwentnie dąży do nawracania młodych na religię chrześcijańską. Staje się to dla kobiety szczególnym wyzwaniem, gdy niektórzy podopieczni, w tym nowy chłopiec, zamiast komunikować się po angielsku, porozumiewają się niewerbalnie. Mimo trudności językowych tych dwoje zdaje się kontaktować w sposób niemal duchowy, do czego przyczyniać może się fascynacja chłopca rzeźbionym krucyfiksem. Wywołujące szereg niełatwych do wyjaśnienia zjawisk zainteresowanie chłopca, staje się dla siostry Eileen intrygującą zagadką. "The New Boy" to kolejna poruszająca opowieść Thorntona o rdzennej ludności Australii i kolonialnej spuściźnie, imponująco zilustrowana klimatyczną muzyką Nicka Cave'a i Warrena Ellisa.
Reżyseria: Warwick Thornton
Scenariusz: Warwick Thornton
Zdjęcia: Warwick Thornton
Muzyka: Nick Cave, Warren Ellis
Obsada: Cate Blanchett, Aswan Reid, Debroah Mailman, Wayne Blair, Shane Brady
Kraj: Australia
Rok produkcji: 2023
Czas: 116 min/kolor
Nagrody: MFF Camerimage w Toruniu - Złota Żaba
Pewnego dnia, gdy piętnastoletnia Holly (w tej roli zjawiskowa debiutantka Cathalina Geeraerts) dzwoni do szkoły, by poinformować o swojej nieobecności, wybucha pożar, w którym ginie kilkoro uczniów. Pogrążona w żałobie społeczność próbuje odnaleźć ukojenie w kolektywnym przeżywaniu tej tragedii. Na czele grupy wolontariuszy staje nauczycielka Anna. Wyraźnie zaintrygowana niezwykłą intuicją Holly kobieta, szybko zauważa, że obecność piętnastolatki przynosi dotkniętym trudnym doświadczeniem ludziom niespodziewaną ulgę. Sytuacja eskaluje, gdy od empatycznej bohaterki lokalna społeczność zaczyna wymagać coraz więcej, posiłkując się jej niezwykłą energią i wpływem na otoczenie. Prezentowany w konkursie ostatniego weneckiego festiwalu nowy film Fien Troch to przejmujące studium zbiorowej traumy. Belgijska reżyserka kontynuuje w nim swoje twórcze zainteresowania związane ze skomplikowaną emocjonalnością nastolatków i potrzebą wiary w sytuacjach kryzysowych.
Reżyseria: Fien Troch
Scenariusz: Fien Troch
Zdjęcia: Frank van den Eeden
Muzyka: Johnny Jewel
Obsada: Cathalina Geraerts, Felix Heremans, Greet Verstraete, Serdi Faki Alici, Els Deceukeller
Kraj: Belgia/Holandia/Luksemburg/Francja
Rok produkcji: 2023
Czas: 103 min/kolor
Tegoroczna, siedemnasta już edycja Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA odbędzie się w Krakowie od 26 kwietnia do 5 maja. Szczegóły na offcamera.pl