Czy sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje rynek reklam? Jeśli do tego dojdzie, to właśnie wykonano ważny krok w tym kierunku. Związek aktorów Hollywood SAG-AFTRA ogłosił umowę z firmą Narrativ, która pośredniczy między aktorami a branżą reklamową. Chodzi o możliwość użycia głosu aktora przez narzędzia oparte o sztuczną inteligencję do celów reklamowych. Oczywiście, pod pewnymi warunkami.

REKLAMA

Informację o ogłoszeniu umowy między związkiem zawodowym zrzeszających około 120 tys. amerykańskich aktorów SAG-AFTRA przekazała agencja Reutera, powołując się na aktorską gildię.

Czego dotyczy umowa?

Stronami tej umowy jest SAG-AFTRA oraz firma Narrativ, która pośredniczy między aktorami a branżą reklamową w celu tworzenia reklam audio za pomocą AI.

Jak podał Reuters, "w obliczu obaw artystów, że AI uczyni kradzież ich wizerunków powszechną, nowa umowa ma na celu zapewnienie aktorom dochodów z tej technologii oraz kontrolę nad tym, jak i kiedy ich repliki głosowe są używane".

Jak ma działać umowa między SAG-AFTRA i Narrativ?

"Na mocy umowy, aktor może ustalić cenę, za którą reklamodawca może cyfrowo naśladować jego głos, pod warunkiem, że wynosi ona co najmniej minimalne wynagrodzenie SAG-AFTRA za reklamy audio" - przekazał Reuters.

Co szczególnie istotne, "marki muszą uzyskać zgodę wykonawców na każdą reklamę, która wykorzystuje cyfrową wersję głosu".

Aktorka Scarlett Johansson zwróciła uwagę na zagrożenia z tym związane na początku tego roku, kiedy oskarżyła Open AI o kopiowanie jej głosu do swojego systemu konwersacyjnego AI.

Oświadczenie przedstawiciela SAG-AFTRA

"Nie wszyscy członkowie będą zainteresowani korzystaniem z możliwości, jakie może oferować licencjonowanie ich cyfrowego naśladowania głosu, i to jest zrozumiałe" - przekazał w oświadczeniu przedstawiciel SAG-AFTRA Duncan Crabtree-Ireland. "Ale dla tych, którzy będą zainteresowani, będzie teraz bezpieczna opcja" - dodał.

Reuters podkreślił, że SAG-AFTRA pochwalił umowę z Narrativ jako "ustanawiającą standard etycznego wykorzystania replik głosowych generowanych przez AI w reklamie".

Komentarz firmy Narrativ

Również firma Narrativ skomentowała ogłoszoną dziś umowę.

"Dzisiaj z radością ogłaszamy, że Narrativ jest teraz oficjalną platformą wspieraną przez związki zawodowe SAG-AFTRA. Umowa ta podkreśla zaangażowanie Narrativ w etyczne, oparte na sztucznej inteligencji tworzenie reklam, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony praw talentów w erze cyfrowej" - przekazano w komunikacie.