Odblaskowe ubrania mogą być niewidzialne dla systemów awaryjnego hamowania. To wynik badań prowadzonych nad bezpieczeństwem pojazdów w Stanach Zjednoczonych. W przypadku dwóch z trzech testowanych marek samochodów system zapobiegania kolizjom nie spowolnił pojazdu nawet o ułamek sekundy przed pieszym ubranym w odblaskowe ubranie.

REKLAMA

Wcześniejsze badania wykazały, że systemy automatycznego hamowania awaryjnego zmniejszają liczbę wypadków z udziałem pieszych o 27 proc. Jednak jak się okazało, w nocy ich efekt staje się znikomy.

Testy przeprowadzono przy prędkości 40 km na godzinę w trzech warunkach: bez oświetlenia drogowego, z oświetleniem drogowym i na chodniku. Manekin przechodził przez jezdnię przed pojazdem we wszystkich scenariuszach.

Podczas każdego testu, niezależnie od warunków oświetlenia, samochody uderzyły w manekina ubranego w odblaskowe paski, w ogóle nie zwalniając. Według nowego badania przeprowadzonego przez organizację zajmującą się bezpieczeństwem pojazdów, odblaskowe ubrania mogą w rzeczywistości uczynić rowerzystów niewidzialnymi dla systemów automatycznego hamowania awaryjnego niektórych marek samochodów.

Naukowcy przeprowadzili wiele prób z manekinem naturalnej wielkości, ubranym w różne stroje: czarny sweter i spodnie, wysoce odblaskową kurtkę, czarny sweter i spodnie z odblaskowymi paskami przymocowanymi do kończyn i stawów manekina oraz biały sweter i spodnie. Zróżnicowanie ubioru nie wpłynęło w warunkach nocnych na zmianę w reakcji automatycznych systemów hamowania dwóch z trzech testowanych marek.

Co bardziej zachęcające, pojazd trzeciej marki zatrzymał się całkowicie i uniknął kolizji w każdym teście z wyjątkiem jednego - gdzie zwolnił tylko o 82 proc., jadąc w kierunku manekina ubranego w odblaskowe paski.