Chiński dziennik "South China Morning Post" podał dziś, że do uszkodzenia gazociągu Balticonnector jesienią 2023 roku przez kontenerowiec Newnew Polar Bear doszło "przez przypadek". Fińska policja nie potwierdza tych informacji, a śledztwo wciąż trwa.
Chodzi o zdarzenie, do którego doszło jesienią 2023 roku. Fińskie i estońskie służby poinformowały 8 października 2023 roku o awarii gazociągu, związanej z nietypowym, gwałtownym spadkiem ciśnienia.
W poniedziałek hongkoński dziennik "South China Morning Post" podał, powołując się na dokumenty władz w Pekinie, że kontenerowiec NewNew Polar Bear uszkodził gazociąg Balticonnector jesienią ubiegłego roku "przypadkowo", a do zdarzenia doszło w warunkach silnego sztormu na morzu
Frachtowiec o długości 170 metrów wykonywał wówczas rejs z Królewca do Petersburga, w ramach tzw. chińskiego szlaku północnego.
Według Biura Policji Kryminalnej (KRP) fińskie i estońskie służby wymieniły zgromadzone materiały, a współpraca z władzami chińskimi jeszcze się nie zakończyła. O wynikach śledztwa będzie można poinformować najwcześniej jesienią - skomentował komisarz Risto Lohi.
Szefowa fińskiego MSZ Elina Valtonen potwierdziła "Helsingin Sanomat", że w sprawie "stale" prowadzona jest współpraca ze stroną chińską.
Według dotychczasowych ustaleń policji i przeprowadzonych badań technicznych, rurociąg został uszkodzony przez uderzenie kotwicy prawdopodobnie należącej do chińskiego frachtowca.
W pobliżu miejsca uszkodzenia instalacji spod grubej warstwy mułu przy pomocy sprzętu marynarki wojennej wyciągnięta została ważąca kilka ton kotwica o wymiarach 2,5 x 2 x 1 m. Na dnie Zatoki na odcinku wielu kilometrów pozostały ślady płużenia.
Podmorski odcinek Balticconnector (mający łącznie 77 km długości) został naprawiony i ponownie oddany do użytku wiosną tego roku.